Avatar billede rodding Juniormester
16. december 2008 - 15:29 Der er 7 kommentarer

opdater db via odbc

jeg har importeret en stamdata tabel fra vores AS400 via en odbc forbindelese.

Hvordan kan jeg lave så jeg en gang imellem kan opdatere min access db med ændrede data fra As400?
Avatar billede jensen363 Forsker
16. december 2008 - 15:31 #1
Hvis der kun er tale om en stamdatatabel, kan du godt linke direkte til den, altså ikke importere den
Avatar billede rodding Juniormester
16. december 2008 - 15:39 #2
det er kun en enkelt tabel.

Er det til at beskrive hvordan man linker og kan jeg tilføje et ekstra felt i access til et billed?
Avatar billede jensen363 Forsker
16. december 2008 - 15:43 #3
Hvis du skal have dine AS400 data beriget med yderligere data/attributter, kan det ikke lade sig gøre
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 20:18 #4
Make a local table in Access with a relationship to the linked AS400 table. Then you can store the path/filename of your pictures in the Access table and make queries joining the two tables.

It not a good idea to store the picture files in Access, they fill far too much.
Avatar billede rodding Juniormester
16. december 2008 - 20:55 #5
Det lyder okay med en extra tabel, men hvordan laver jeg så lige det link til AS400 db'en.
Avatar billede terry Ekspert
17. december 2008 - 10:58 #6
In your Access table in design view you need to have a field which will contain the value of the primary key field in the AS400 table. So the data type must match the data type of the AS400 table. Or at least can hold it.

If you only want to have max one record in the Access table for each record in the AS400 table then you should also make this field to unique key. If you will allow mor ethan one record then just make it to a normal (allow diplicates) key.

Thats really enough but you could also go over into the relationships table and make a relationship bnetween the two tables/fields, but it shouldnt be neccessary.

How you enter data into this table is raelly up to you but you need to be able to get the value of the primary key of the AS400 table and put it in the foreign key field of the Access table
Avatar billede kjulius Novice
19. december 2008 - 17:51 #7
Der er det specielle ved AS/400s DB2 tabeller, at man ikke opererer med nødvendigheden af en unik primær nøgle. Man kan udmærket oprette en tabel uden primær nøgle og stadig have muligheden for at køre en opdatering. Dette er lidt til forskel fra de fleste andre databaser, hvor en sådan primær nøgle kræves. På AS/400 tildeles hver row internt hvad man kalder en RRN (Relative Record Number), altså en slags skjult IDENTITY column, som angiver en rows placering i forhold til starten på tabellen - i praksis svarende til et autonummereringsfelt.

RRN værdien er imidlertid ikke til rådighed som et felt, men kan findes via DB2 SQL funktionen RRN(tablenavn). Det betyder så, at du ikke nødvendigvis vil have en logisk primary key til rådighed når du laver linket til tabellen fra Access. Du bør dog så vidt muligt tildele en sådan når du laver linket. Vælg et eller flere felter (composite key), som sikrer, at man via denne key altid vil kunne identificere én og kun én row.