Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 08:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

C til PIC16

Hej eksperter,

Jeg skal i gang med at skrive noget C-programmering til en PIC16F818. Kender I nogle gode tutorials? Jeg har desværre ikke haft held med søgningen selv.
Avatar billede ulj Nybegynder
16. december 2008 - 14:26 #1
Du kender vel til C-programmering? Hvia ja, hvad er så problemet?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 14:37 #2
Der er stor forskel på C til konsolapplikationer og lukkede kredsløb. Jeg kender konteksten med ikke forholdene mellem soft- og hardware... Ting som opsætning og pin-konfiguration af en C-programmeret chip ved jeg intet om.
Avatar billede ulj Nybegynder
16. december 2008 - 14:43 #3
1) For understøttede C funktioner skal du kigge i databladet/manualen for den compiler du anvender. Microchips egen MPLAB C Compiler for PIC18 kan hentes gratis i en studie version: http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en010014

2) For opsætning af MCU (PIC) skal du kigge i databladet for den anvendet kreds.

3) Microchip har kodeeksempler/tutorials på deres hjemmeside.
Code Examples: http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1408
Avatar billede ulj Nybegynder
16. december 2008 - 14:48 #4
Hos, så lige du skrev PIC16 ... så er der en fri compiler her fra Hi Tech:
http://microchip.htsoft.com/products/compilers/PICClite.php#support
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 15:28 #5
Jeg må hellere forklare mig. Jeg lærer bedst ved først at følge en række grundlæggende tutorials, derefter læse diverse specifikationer for at sætte mig ind i de sidste ting og endelig selv undersøge dokumentationer osv. for yderligere moduler. Jeg finder det meget abstrakt og svært at navigere rundt i noget, jeg ikke har fået en grundig introduktion til først. Det er derfor, jeg efterspurgte en indledende tutorial eller et enkelt kodeeksempel.

Jeg har nu kikket rundt på de links, du har sendt, og der er meget godt stof at finde... Dog anvender jeg allerede MPLAB og dertil hørende C-compiler, og jeg har også set på de forskellige kodeeksempler... Problemet er bare, at de virker meget omfattende og forvirrende. Jeg er mere til en tænd-diode-sluk-diode-eksempler som start. Og så er der også lige det problem, at man tit finder Assembler-kode, når man leder efter C-eksempler.

Mht. opsætningen ved jeg godt, at jeg kan finde information i datablade... Men jeg er mere interreseret i den praktiske anvendelse end grundlæggende opbygning, da jeg allerede kender sidstnævnte fra Assembler-programmering og nok lettest kan forstå eksempler på førstnævnte.

Jeg tror, jeg vil fortsætte en søstertråd på Udvikleren.dk:
http://www.udvikleren.dk/C/Thread.aspx/1/27040/

Der sidder nemlig en tidligere HTX-studerende, der har arbejdet med nogenlunde det samme som mig. Det er sikkert lettere at finde ud af det der, end at spørge på Eksperten, der typisk er mindre specifik.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 15:29 #6
Og undskyld den monstrøse længde af teksten...
Avatar billede ulj Nybegynder
16. december 2008 - 17:03 #7
Hvilket development board sidder du med? Eller har du tegnet dit eget print?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 17:10 #8
Det er gruppens eget print - eller rettere, lige nu er det gruppens Cadet. Hvorfor?
Avatar billede ulj Nybegynder
16. december 2008 - 17:32 #9
Okay. Jamen, så har i nok nogle lysdioder på printet, som i kan tænde og slukke.
I databladet skal i så finde kontrolregistret for den pågældende port, og sætte det pågældende ben (hvor dioden er tilsluttet) op som en udgang. Jeg ved det lyder besværligt, og derfor er der ikke meget andet at gøre end at læse kredsens datablad igennem. Kig på kapitel 5 (http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/39598e.pdf). Men kredsen skal stadigvæk sættes op (status register).

Jeg har pt meget tralvt, så har ikke tid til at komme ned i detaljer. Ville ellers gerne hjælpe ...
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 18:03 #10
Tak for linket :) Jeg prøver lige at læse det igennem - sammen med hjælpen fra Udvikleren har jeg sandsynligvis nok information til at kunne skrive en demokode nu... Så er det bare en skam, at jeg ikke skal i ellaboratoriet før juleferiens afslutning!
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2009 - 10:25 #11
Bare smid et svar - det er desværre usandsynligt at jeg kommer videre med programmeringen foreløbig... Tekniske problemer.
Avatar billede ulj Nybegynder
06. januar 2009 - 12:10 #12
Ellers må du jo bare skrive igen ... ulriklj at hotmail.com