Avatar billede casperlp Nybegynder
16. december 2008 - 01:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Deling af drev.

Har et hjemmenetværk, hvor jeg har tre computere tilkoblet to over router og en sidste en bærbar tilsluttet trådløst. Alle tre maskiner kan finde hinanden uden problemer. Den bærbare kører vista og computere hvis drev skal deles kører vista og den sidste kører xp.

Computeren med vista har jeg delt d-drevet. Dette drev kan jeg sagtens komme på fra computeren med xp. Den ber om brugernavn og password. Men omdøbte brugernavnet og passwordet til den samme på windows xp maskinen, så var dette ikke nødvendigt.

Jeg kan imidlertid ikke komme på drevet fra den bærbarer selvom begge kører vista. Begge computere kan se hinanden. Fra den bærbare kan jeg komme ind på den stationære computer og se hvad den deler. Men drevet vil den ikke lokke op, da den siger brugernavn og password ikke passer sammen. Det skal sige at jeg har omdøbt brugernavn og password til den samme på begge maskiner og prøvet to forskellige intet virker.
Prøver jeg fra den stationære at komme på den bærbare for at se hvad den deler ber den om brugernavn og password. Selvom jeg intaster det rigtige vil den ikke lokke på den.

De hører begge til under workgroup. Hvad skal jeg gøre for at kunne komme på dele drevet på den stationære fra den bærbare.
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2008 - 08:16 #1
Jeg vil anbefale at du opretter en dedikeret bruger til det formål, og så kun giver denne bruger rettigheder til at læse de mapper du ønsker. Dette skal gøres på den Vista computer du gerne vil give de andre computere adgang til.
Avatar billede casperlp Nybegynder
16. december 2008 - 11:31 #2
Det har jeg sådan set gjort. Har lavet samme bruger med samme password på alle tre maskiner. Fra xp-maskinen virker det fint. Men fra den bærbare vista maskine virker det ikke. Har give denne bruger alle rettigheder. Lige pt har jeg givet alle brugere alle rettigheder bare for at se om det virkede.
Det mærkelige er at normalt komme vista op og ber om brugernavn og password, hvis det ikke virker. men det gør den ikke på den bærbare. Men prøver jeg er lokke på fra den stationære m. vista til den bærbare ber den om brugernavn og password. men taster jeg brugernavnet og password ind siger den det er forkert selvom begge computere har det samme.
Avatar billede mireigi Novice
16. december 2008 - 13:58 #3
Bruger du Enkel/Simpel fildeling, eller bruger du den avancerede?
Avatar billede casperlp Nybegynder
16. december 2008 - 22:52 #4
umiddelbart tror jeg det er den avancerede. Var inde under den avancerede osse, da jeg prøvede at give alt og alle tilladelser til at lokke på drevet.
Avatar billede mireigi Novice
17. december 2008 - 00:36 #5
Prøv at fjerne alle brugerrettigheder du har oprettet, og slet også deres brugere. Derefter kan du oprette nye brugere med hvert sit navn, undgå at bruge det samme igen og igen.

Jeg har endnu ikke haft problemer med at dele noget på kryds og tværs af computere og Vista/XP.
Avatar billede casperlp Nybegynder
20. december 2008 - 01:03 #6
Det hjælp heller ikke.. Enten med at formattere den bærbarer og startet forfra med denne, da problemet kun var på den maskine og det løste problemet. Tak for svarene
Avatar billede casperlp Nybegynder
20. december 2008 - 01:07 #7
Problem løst