Avatar billede Slettet bruger
15. december 2008 - 13:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tegne på modificeret JPanel

Hej eksperter,

Jeg har her en modificeret JPanel-klasse:

package CircularPies;

import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.geom.*;

public class PaintSurface extends JPanel
{
    public void paintComponent(Graphics g)
    {
        super.paintComponents(g);
        Graphics2D g2 = (Graphics2D)g;
        g2.setRenderingHint(
            RenderingHints.KEY_ANTIALIASING,
            RenderingHints.VALUE_ANTIALIAS_ON
        );

        g2.setColor(Color.BLACK);
        g2.drawLine(100, 100, 200, 200);

        this.setSize(300, 300);
        this.setBackground(Color.WHITE);
    }

Den skulle meget gerne få en hvid baggrund og tegne en streg, når jeg anvender følgende kode:

private PaintSurface PaintSurface_Drawing = new PaintSurface();
Panel_Drawing.add(PaintSurface_Drawing);

Ovenstående er taget ud af et større sammenhæng, så jeg har et PaintSurface-panel, PaintSurface, i et almindeligt panel i et overordnet content-panel (to sidstnævnte er ikke modificerede).

Der dukker ikke nogen hvid baggrund eller streg op. Hvad er der galt?
Avatar billede gedfrik Nybegynder
14. januar 2009 - 23:56 #1
Størrelsen skal du definere et andet sted - der er ingen grund til at gøre det ved hvert kald til paintComponent. Du kan F.eks. gøre det i constructoren. (Jeg ville bruge setPreferredSize(Dimension d)).
I stedet for this.setBackground(), så tegn din baggrund direkte:

g2.setColor(Color.WHITE);
g2.fillRect(0,0,getWidth(),getHeight());

I øvrigt skal du kalde super.paintComponent(g) i stedet for super.paintComponents(g). Det er selve superklassen der skal tegnes, og ikke dens sub-komponenter.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2009 - 07:33 #2
Hov... Egentlig er spørgsmålet forældet nu - men skidt da med det :) Tak!
Avatar billede gedfrik Nybegynder
15. januar 2009 - 11:34 #3
Ja, det havde jeg også lidt på fornemmelsen... Men det kunne jo være du stadig sad fast :)