Avatar billede grontoft Nybegynder
14. december 2008 - 22:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sortere telefonnumre

Hej!

Er det muligt, uden at anvende makro, at lave en funktion der kan sortere f.eks telefonnumre? Altså, jeg har en kolonne med telefonnumre som jeg har ringet op til. I den kolonne kan det samme telefonnummer sagtens optræde mange gange. I næste kolonne er anført den tid jeg har brugt på det pågældende opkald. I næste kolonne den pris det har kostet at ringe.

Det jeg gerne vil have:

1:  Sortere kolonnen med telefonnumre så jeg har alle telefonnumre (én gang, sorteret stigende)

2:  Ud for hvert telefonnummer skal den tid jeg har brugt på at ringe stå, sammenlagt.

3:  Ud for hvert telefonnummer skal den pris det har kostet at ringe stå, sammenlagt.

Jeg er lidt på bar bund med hvordan jeg allerførst får sorteret telefonnumrene. De andre ting har jeg en ide om hvordan skal laves. Så har du en ide er jeg interesseret.

Hilsen Per
Avatar billede supertekst Ekspert
14. december 2008 - 23:28 #1
Menupunktet Data / Sorter
Avatar billede kabbak Professor
14. december 2008 - 23:45 #2
Hvis vi nu siger at du har telefonnumre i A , Tid i B  og Pris i C kolonnen, så burde denne makro grupper data, som subtotaler.

Koden sorterer først, derefter laver den subtotaler og skjuler underliggende data.

er det noget i denne retning.

Sub Makro3()
'
' Makro3 Makro
' Makro indspillet 14-12-2008 af hb
'

Range("A1").Select
    Range("A1:C" & Range("A65536").End(xlUp).Row).Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:= _
        xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
    Selection.Subtotal GroupBy:=1, Function:=xlSum, TotalList:=Array(2, 3), _
        Replace:=True, PageBreaks:=True, SummaryBelowData:=False
    ActiveSheet.Outline.ShowLevels RowLevels:=2
End Sub
Avatar billede grontoft Nybegynder
15. december 2008 - 08:46 #3
@Supertekst: jeg har prøvet det, men det sorterer kun numrene, det udelader ikke dubletter.

@kabbak: nu skrev jeg jo i mit spørgsmål at jeg gerne ville undgå makro, men nuvel... Jeg er en pande til makro og vil ikke gerne ind på det. Hvordan skal jeg anvende den makro du har skrevet? Jeg vil gerne hvis de telefonnumre jeg har i regnearket ikke bliver slettet, men at resultatet bliver indsat i en ny kolonne.
Avatar billede jkrons Professor
15. december 2008 - 16:20 #4
Brug kabbaks løsning, men uden makro.

Sorter først efter telefonnummer. Vælg derefter Data - Subtotaler. Insæt subtotal (SUM) ved hert skift i telefonnumre. Skjul detaljerne ved at klikke på relevante - knapper.
Avatar billede grontoft Nybegynder
15. december 2008 - 16:41 #5
@jkrons: Ja, det virker ligesom kabbaks løsning. Så I har begge ret.

Jamen så må jeg jo sige tak for hjælpen. Til jer begge. Kan jeg dele point? BTW hvor kan jeg lære mere om makroer? Findes der tutorials på nettet?

Svar udbedes ;)
Avatar billede kabbak Professor
15. december 2008 - 18:23 #6
;-))
Avatar billede grontoft Nybegynder
15. december 2008 - 18:46 #7
any tutorials?
Avatar billede kabbak Professor
15. december 2008 - 18:49 #8
jkrons > vil du have nogen point ??
Avatar billede kabbak Professor
15. december 2008 - 18:53 #9
grontoft > angående makroer, så er hjælpen i excel en begyndelse, husk at du skal være i VBA editoren, for at få hjælp til kodning, her på eksperten, er der mange gode makroer.
Avatar billede grontoft Nybegynder
15. december 2008 - 19:11 #10
hvor er der hjælp at hente i VBA editoren?
Avatar billede kabbak Professor
15. december 2008 - 19:28 #11
Alle de ord, som er kendte af VBA, kan man stille sig på, med cursoren og så trykke på F1, så er der som regel hjælp og måske et eksempel på en kode hvori ordet indgår.
Avatar billede jkrons Professor
15. december 2008 - 20:38 #12
kabbak->

Nej tak :-)
grontoft-> Jeg arbejder på at opbygge en mindre VBA tutorial på men hjemmeside, men er foreløbt ikke kommet specielt langt. Når man har et job at passe, kan det knibe med tid til også skrive. Du er dog velkommen til at kigge forbi ny og næ, og se hvordan det udvikler sig. www.kronsell.net/ExcelProgrammering.htm
Avatar billede grontoft Nybegynder
16. december 2008 - 06:47 #13
@jkrons: Takker! det ser ud til at der er god læsning for mig det næste stykke tid. Om ikke andet, så kan det da give mig indsigt i VBA. Jeg har skimmet netttet lidt for at se om der var en bog eller lignende, men at give 2-300 kr synes jeg er lige i overkanten, når jeg ikke skal bruge det professionelt.
Avatar billede jkrons Professor
16. december 2008 - 12:34 #14
Der kommer mere på hen ad vejen, så kig forbi :-)
Avatar billede svla Mester
16. december 2008 - 21:56 #15
jkrons:
Jeg har kigget på din side, og hvad fandt jeg så ! lige nogle gode forslag til koder og gode forklaringer, dem vil jeg nærlæse senere.
- Det ser rigtig godt ud !!
Avatar billede jkrons Professor
16. december 2008 - 23:34 #16
Du er velkommen .-)