Avatar billede muffer Nybegynder
14. december 2008 - 16:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC - Blæser Larmer og kører Konstant

Hej Eksperter.

Jeg er den tidligere lykkelige ejer af
Asus Lamborghini VX2S "sort" (
Intel Duo T7500 2.20 GHz 2gb ram, 512 mb ram Grafik)

Efter 3-4 mdr. begyndte den gradvist at Larme "blæseren"
mere og mere. Nu efter et lille års tid blev jeg så træt af det
at Jeg efter havde søgt og søgt på emnet forgæves måtte ty til min
eneste bekendte metode at geninstallere maskinen. Men efter Re installering
Larmer den blot med det samme Jeg tænder den. Og det er selv om den
helt sikkert ikke er for varm.

Den kører med Orig. Vista pro

Mit spm. er selvfølgelig at Jeg gerne vil have løst mit blæser problem.
Jeg har forresten renset blæseren da Jeg tænkte det måske kunne være
snavs. Er tæmlig sikker på at det ikke er det da den larmede på samme måde
før rensning.

Jeg ved godt det er mange point i dusør men Jeg er rådvild nu.

Mvh.

Jesper
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 16:28 #1
"Jeg har forresten renset blæseren da Jeg tænkte det måske kunne være
snavs" Du mener vel den som sidder på CPUén? Men hvad med de blæsere, som sidder på
bagsiden? Der sidder vel en hel række små blæsere?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 16:55 #2
Har du nogensinde opdateret bios?
Avatar billede muffer Nybegynder
14. december 2008 - 19:40 #3
--> jasveg

Ja de er også renset. Blæseren kører med det samme når jeg tænder maskinen. Og det er også selvom den har været slukket i flere dage.!

--> jesper-b

Ja bios blev opdateret da Jeg kørte resque cd´erne
14. december 2008 - 19:56 #4
(Check i BIOS om der skulle være et punkt mht blæser ?)
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 21:04 #5
Det kunne måske være lejet i blæseren, som har fået en fejl? Så hvis den ikke
er meget dyr, var det måske en ide at skifte den?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 21:19 #6
Se venligst bort fra at jeg fik lagt min kommentar som et svar. Der fik jeg klokket
i det:( Jeg lægger af princip aldrig svar uden opfordring.
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2008 - 21:38 #7
Nu kender jeg ikke noget til opbygningen af din maskine, så jeg ved ikke, om det er fysisk muligt på din, men jeg har flere gange kureret larmende blæsere ved at placere o-ringe af passende størrelse og materiale mellem blæsere og deres kontaktpunkter til skruer, bundkort, kølere, etc.
Avatar billede muffer Nybegynder
14. december 2008 - 21:50 #8
--> Karise larry

Der står desværre ikke noget i Bios om styring af blæser.

--> jasveg

Det kunne godt være lejet. Men blæseren kører/larmer fra start også selv om den ikke er varm. Jeg ved at på samme maskine hos andre der kører blæseren ikke konstant. Så Jeg tror desværre ikke at det er lejet.

--> milter

Jammen lidt af det som jeg skrev til "jasveg" Men i har alligevel nok ret eftersom der ikke er noget software foruden bios som kunne påvirke blæseren. Eftersom der ikke engang går et sekund før den kører på højtryk efter at jeg har trykket på tænd knappen.

--------------------------------------------------------------------------------------

Tak for alle Jeres indlæg. Jeg er fortsat meget modtaglig for evt. forslag. Jeg vil dog prøve at skille den ad og se om Jeg kan udelukke noget.

Med Venlig Hilsen Jesper
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 23:11 #9
Hvis det er lejet, så har det ikke noget at gøre med varme, og så larmer den så
snart den snurre rundt. CPU blæseren kører vel konstant, men måske termostyret, så
man ikke altid hører den?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2008 - 23:16 #10
Tjaa.. altså du kunne evt. overveje at finde et program (eller få mig til det), som kan kontrollere din blæser da din bios umiddelbart ikke kan. Dog bortfalder garantien formentligt medmindre der findes et tool via Asus som kan dette.
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2008 - 23:25 #11
Og det kan ikke skyldes, at du har indstillet den til max ydelse i alt i "Power 4 Gear"?

Jeg tror ikke, det jeg skrev om o-ringe, er dækket nogen steder i denne tråd. Larm fra blæsere kan ofte stamme fra resonnanser, som dannes ved forbindelser mellem bevægelige og ikke-bevægelige dele.

O-ringe er sådan nogle dimser og fås i mange forskellige størrelser:

http://www.pickettbrass.com/images/orings.jpg
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2008 - 23:32 #12
Har du kigget på Windows jobliste (eller hvad det nu hedder i Vista) for at checke, at der ikke er et eller andet program, som belaster din CPU, selv uden andre kørende programmer?
Avatar billede muffer Nybegynder
15. december 2008 - 07:58 #13
--> jasveg

Jeg siger tak for hjælpen :-) Det hjalp med default settings i bios og en ordenlig omgang luft m. kontakt rens i alle lufthuller og blæsere. Nu er den musse stille igen.

I Sandhed en fornøjelse....
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 13:16 #14
OK, blæserne har altså været på -støjende- overarbejde:) Jeg forstår din fornøjelse:)
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2008 - 14:07 #15
Øhh, er jeg den eneste, som undrer sig lidt?

Ikke for at nedgøre jasvegs hjælp, men er det ikke først "jesper-b" og derefter "karise larry", som er inde på, at løsningen måske skal findes i BIOS'en?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 14:36 #16
Jeg deler gerne point under alle omstændigheder, men jeg tror ikke et dyt på,
at det har noget med bios at gøre. Det gode resultat skyldes :
"ordenlig omgang luft m. kontakt rens i alle lufthuller og blæsere"
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 14:38 #17
Ps. Men hvis nogen føler sig uretfærdig behandlet, så bare sig til, så får i da
nogle point af mig:)
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2008 - 14:47 #18
@jasveg.

Jeg er nok enig med dig i din diagnose. Jeg gik bare ud fra, at alt det var 100% i orden pga. kommentarerne om det i selve spørgsmålet og senere i 14/12-2008 19:40:30 og 14/12-2008 21:50:49 ;-)

Så set ud fra det synspunkt har du fortjent alle pointene :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 14:49 #19
Tak:)