Avatar billede -anders- Juniormester
14. december 2008 - 13:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved Null værdi, beregnet i forspørgsel

Hej eksperter

Jeg har et felt af typen memo i min form. Feltet anvendes til at indtaste en adresse, med linjeskift.

I et beregnet felt i forspørgselen for jeg teksten i memofeltet til at stå på en lang række med nedestående udtryk:

Adresseinfo: Replace([Kadresse];Chr(13)+Chr(10);" ")

Dette virker fint så længe der er angive tekst i memofeltet "kadresse"

Hvis der ikke er angivet tekst står der #Fejl i det beregnet felt. Kan syntaksen i udtrykket tage højde for at der ikke er tekst i memofeltet, så man kan fjerne #Fejl i det beregnet felt.

Jeg har forsøgt med noget NZ, og IsNotNull, men kan ikke få det til at virke. Nogen der har bud på det :o)

Hilsen Anders
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2008 - 13:25 #1
Try using the IIF function test i fthe field is empty

IIF(Nz([Kadresse];"");Replace([Kadresse];Chr(13)+Chr(10);" ")
)

NOT TESTED
Avatar billede -anders- Juniormester
14. december 2008 - 13:28 #2
hej terry

tak for indlægget, jeg har testet det, men desværre virker det ikke, jeg for stadig #Fejl i det beregnet felt
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2008 - 13:29 #3
And another idea, again not tested.

Adresseinfo: Replace([Kadresse] & "";Chr(13)+Chr(10);" ")

Notice the & "" after the field name. The idea here is to give you an empty string instead of NULL
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2008 - 13:30 #4
if you cant get it working may I see an example of the data?
Avatar billede -anders- Juniormester
14. december 2008 - 13:32 #5
hej igen

har testet 14/12-2008 13:29:27, og det virker lige efter hensigten, læg et svar, så er der point på vej :o).

Kunne man i stedet lave en Public function i et modul ?
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2008 - 13:38 #6
Yes you could make a public function but is it necessary if it works?
Avatar billede -anders- Juniormester
14. december 2008 - 13:41 #7
Nej, det ikke nødvendigt, det virker jo fint, men jeg tænkte at det måske var mere fremtids-sikret i forhold til versioner af Access, jeg høre en masse grusomme historier om databaser der fejler nå de opgraderes til Access 2007, specifikt omkring udtryk :o)

Tak for hjælpen, du må have en god jul, og et godt nytår
Avatar billede mugs Novice
14. december 2008 - 13:46 #8
Adresseinfo: IIf(IsNull([kadresse]);Null;Erstat([Kadresse];Chr(13)+Chr(10);" "))
Avatar billede terry Ekspert
14. december 2008 - 13:50 #9
Merry Xmas to you you too, and thanks.

"..men jeg tænkte at det måske var mere fremtids-sikret .."

It shouldnt give any problems in new versions of Access, but using a function wouldnt guaranty that either.
Avatar billede -anders- Juniormester
14. december 2008 - 13:50 #10
hej mugs

Tak for indlægget, din metode virker også fint :o)