Avatar billede oldnick Nybegynder
13. december 2008 - 20:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder 3D i css style?

Hej Eksperten

Kan nogen forklare hvorfor man putter et 3D ind foran eks. leftmargin=3D"0" eller som her: <style type=3D"text/css">.

Jeg sidder og kigger på html e-mails og den måde de er bygget op. Hvis der er nogen som har en god artikel omkring hvordan man bedst bygger sin html e-mail op. Her tænker jeg på om det er smart at bruge tabels ellers divs, ville det være værdsat.
Avatar billede ssv Nybegynder
14. december 2008 - 01:20 #1
Jeg kan ikke forklare den del med 3D, det har jeg aldrig set eller hørt om før. Har du prøvet at Google det?

Mht. opsætning af email skal du bruge tabels, uden tvivl. Div er ikke 'understøttet' af størstedelen af de mest populære emailklienter og -programmer. Der er også andre ting du skal tage hensyn til, fx at Outlook ikke understøtter baggrundsbilleder :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2008 - 01:25 #2
Så vidt jeg ved, skal du overhovet ikke bruge "3D" til noget. Der er åbenbart noget der dukker op, når mailen har været forbi mailserveren, eller mailklienten.

HTML emails dannes på samme måde som almindelige HTML sider.

Bag "3D" gemmer der sig "=", hvilket du også kan se, ved at smide denne kode op i dit adresse-felt i din browser (som om det var en almindelig internet adresse):

java script:alert("Bag teksten gemmer sig: '" + unescape("%3D") + "'");void(0)

Og hvis du vil teste andre tegn kan du indsætte denne kode som SKAL indsættes på 1 linie!:

java script: a = prompt("Indtast tegn",""); if (a) { r = unescape(a); if (a == r) { m = "intet skjult"; } else { m = "Bag '" + a + "' findes '" + r + "'"; } alert(m); } void(0)
Avatar billede oldnick Nybegynder
14. december 2008 - 11:04 #3
Ok, det med tabeller var også det jeg forventede. Mht. 3D, så har jeg selvfølgelig "google" det :) Men når du googler 3D, kombineret med style, css, ect. så er det mest hvordan man laver 3D (anim.).

thesurfer, det du siger er at der faktisk kommer til at være to = efter hinanden. Jeg kan ikke se hvad der skal gøre godt for. Men jeg synes det giv mening at det kan være noget mail serveren sætter ind. Har en lille smule erfaring med at de mailserver og mailsystemer jeg har prøvet har lidt deres eget liv.

Når men tak for svar begge to, hvis I vil have point, så læg et svar så kan I jo dele. :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2008 - 20:31 #4
Der vil være 2x "=", med mindre at det ene automatisk bliver "escaped" (kommer fra "escape").

Eksempel A:
Når man vil insætte data i en database, af typen streng/tekst, ser det sådan her ud  (SQL sætning):
insert into TabelNavn (FeltNavn) values('BrugerensInput')

hvor "TabelNavn" erstattes af navnet på tabellen i database (har intet med HTML at gøre) og "BRUGERENS_INPUT" erstattes med det brugeren skrev.

Som du kan se, starter og slutter strengen med '-tegn: ('BrugerensInput')

Hvis BrugerensInput er "Hans Hansen", kommer der til at stå: ('Hans Hansen')

Hvis BrugerensInput indeholder '-tegnet, går det galt, fordi strengen afsluttes for tidligt:

Ole's bil -> ('Ole's bil')

Systemet går ned, fordi den tror at strengen KUN er "Ole" (fordi strengen er omkrandset af '-tegn), og den så ikke kan forstå hvad "s bil" betyder, fordi det ikke er en kommando.

Løsningen er er erstatte 1x '-tegn med 2x '-tegn, så "Ole's bil" bliver til "Ole''s bil". Det bliver automatisk fortolket som "Ole's bil" i systemet.

Som du kan se, er der nu dobbelt op på '-tegn i SQL-sætningen, på samme måde som der er 2x =-tegn i mailen.

Eksempel B:

Hvis man ikke programmerer, vil man muligvis ikke kende til backslash's ("\") funktioner. For de fleste er dette bare et tegn, lige som "A", og har ingen anden funktion. Men det er forkert.

Et linieskift i f.eks. JavaScript, er "\n". Dvs, hvis man vil udskrive/alerte "hello" på en linie, og "world" på en ny linie, kommer der til at se sådan ud:

Kode:
---
alert("hello\nworld");
---

Resultat:
---
hello
world
---

Men hvis man vil VISE "\n" som det der læses som "backslash n", og ikke "linieskift", skal man escape "\", så det kommer til at se sådan ud:

Kode:
---
alert("hello\\nworld");
---

Resultat:
---
hello\nworld
---

Som du kan se, er der nu dobbelt op på \-tegn i JavaScript-koden, på samme måde som der er 2x =-tegn i mailen.

"escape" er en mulig forklaring.

- Svar.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2008 - 20:34 #5
Rettelse/Tilføjelser:

* "BRUGERENS_INPUT" skal erstattes af "BrugerensInput"

* "FeltNavn" er navnet på feltet i tabellen "TabelNavn", der skal indeholde værdien i "BrugerensInput"