Avatar billede krea Praktikant
13. december 2008 - 18:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke oprette mapper

Det her spørgsmål er lidt et longshot.

Det er sådan at jeg har en testserver hvor jeg har intalleret vbulletin+gars (billed upload) hvor det virker. Testserveren (db+filer) er en replica af den rigtige server. På den rigtige server virker det ikke. Det der ikke virker er at softwaren forsøger at skabe nogle mapper inde i en hovedmappe som er chmod 777. hvilket den ikke få lov til.

Generelt spm: Hvad kan det være der forhindrer softwaren i at oprette mapper på den rigige server (hvilket den jo får lov til på testserveren) ? Begge servere er safe mode on.

Håber det giver lidt mening ...
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 19:49 #1
Kender ikke nævnte upload halløj, men hvis det er ordentligt lavet, burde kunne nøjes med via ftp at oprette en mappe, og chmod den til 0777

At det virker på test, er vel fordi det er en windåze, mens det på server er unix
Avatar billede krea Praktikant
13. december 2008 - 20:05 #2
Begge dele er linux. Det virker faktisk hvis jeg opretter mapper manuelt på serveren. Problemet er at softwaren har behov for at oprette en masse mapper selv, hvilket den åbenbart ikke får lov til et eller andet sted i systemet.
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 20:18 #3
Tjek opsætning af software.
Når der skal laves mapper, skal man undetiden brugen fuld disksti, har jeg ihvertfald oplevet.

Kommer der nogen fejlmeddelser?
Og hvis der gør, hvad siger den/de ?

Sørg evt. for at alle fejl bliver vist.
Avatar billede krea Praktikant
13. december 2008 - 20:41 #4
Der kommer ingen fejlmeddelelser. Stien er rigtig fordi på den rigtige server kan man downloade og uploade billede som man skal hvis mapperne allere er skabt (kan man gøre ved at kopiere mapper fra test server til rigtig server). Når dette i øvrigt ikke er nok er det fordi der skal oprettes seperate mapper for alle fremtidige brugere.
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 20:56 #5
Men hvis du ikke kan oprette en mappe, så bør du kunne få vist en fejlmeddelse, enten via serveropsætning eller i script som laver mappe.
Avatar billede krea Praktikant
13. december 2008 - 21:15 #6
Prøver at finde ud af noget med fejlmelddelelse. Læste noget om man kan "man unmask" for at tjekke server permissions. Kan jeg gøre det ved at uploade en fil og køre et script eller ... ?
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 21:39 #7
ehh, det ved jeg ikke, men du kan jo teste med:

<?php

$dist = "/fuld/disk/sti/til/dir";

    if(!is_dir($dist)) {
        echo "Dir findes ikke! ". $dist;
        exit;
    }

    if(!is_writable($dist)) {
        echo "Der er ikke skriverettigheder til ". $dist;
        exit;
    }

echo"Dir findes og der er skriverettigheder!";

?>
Avatar billede krea Praktikant
13. december 2008 - 21:47 #8
Jeg får: Dir findes og der er skriverettigheder!
Avatar billede showsource Seniormester
14. december 2008 - 07:55 #9
Så må det jo være i softwaren der er problemer.
Sikkert i selve opsætningen. ( forkert stiangivelse ? )
Avatar billede krea Praktikant
14. december 2008 - 17:03 #10
Jeg har allerede angivet stien i softwaren. Stien må er rigtig fordi jeg kan godt læse fra mapperne hvis jeg kopierer mapperne over fra test serveren.
Avatar billede showsource Seniormester
14. december 2008 - 17:36 #11
Det er 99% sikkert opsætning af software på public server den er gal med!
En ting er at læse, noget andet er at et script skal oprette en mappe.
Avatar billede krea Praktikant
14. december 2008 - 18:54 #12
softwaren viker med det samme efter install uden nogen opsætning på test server, den finder selv stien. Det gør det også på den rigtige server (finder stien, har tjekket). Alt er fuldstændig ens. Derfor har jeg svært ved at se at det skulle være noget med opsætning, da ingen opsætning er nødvendig.
Avatar billede krea Praktikant
19. januar 2009 - 13:09 #13
Fik det aldrig til at virke ...