Avatar billede supersquirrel Nybegynder
12. december 2008 - 20:41 Der er 11 kommentarer

Slå .htaccess til

Hej!

Jeg har installet EasyPHP på min maskine (apache, php, mysql, phpmyadmin).

Nu vil jeg så bare gerne have slået .htaccess til.
- Hvordan gøres dette?

Mvh
supersquirrel
Avatar billede showsource Seniormester
12. december 2008 - 21:03 #1
Ved at lave en directory blok i httpd.conf, eller indenfor en vhost

F.eks.

<Directory "F:/www/test">

    Options Indexes FollowSymLinks

    AllowOverride All

    Order allow,deny
    Allow from all

</Directory>

Bemærk at det er den fulde harddisk sti du skal angive, "F:/www/test"
Samt at apache kikker alle underdirs igennem for en .htaccess ved hver request
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
12. december 2008 - 21:07 #2
Så jeg skal smide overstående kode ind i min httpd.conf (vel at mærke, efter jeg har tilpasset stien til min egen)?

Jeg fandt denne i httpd.conf:
#
# The following lines prevent .htaccess and .htpasswd files from being
# viewed by Web clients.
#
<FilesMatch "^\.ht">
    Order allow,deny
    Deny from all
</FilesMatch>

- Har det noget med den at gøre?
Avatar billede showsource Seniormester
12. december 2008 - 21:12 #3
Nej, den sikrer blot at filer som starter med .ht ikke kan tilgås i browser,
domain.dk/.htaccess

Hvis du f.eks. vil bruger login med .htaccess, hvis du så navngi'r din passwordfil f.eks.
.ht_pass
vil den ikke kunne tilgås i browseren.

Kik efter en Directory blok for "DocumentRoot"
og placer den nye blok her også.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
12. december 2008 - 22:10 #4
Umiddelbart vil jeg sige, at det ikke virker...
Jeg har fundet dette nu:

<Directory "D:/EasyPHP/www">
    #
    # Possible values for the Options directive are "None", "All",
    # or any combination of:
    #  Indexes Includes FollowSymLinks SymLinksifOwnerMatch ExecCGI MultiViews
    #
    # Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All"
    # doesn't give it to you.
    #
    # The Options directive is both complicated and important.  Please see
    # http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#options
    # for more information.
    #
    Options Indexes FollowSymLinks

    #
    # AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files.
    # It can be "All", "None", or any combination of the keywords:
    #  Options FileInfo AuthConfig Limit
    #
    AllowOverride None

    #
    # Controls who can get stuff from this server.
    #
    Order allow,deny
    Allow from all

</Directory>

Og jeg indsatte så førnævnte kode under den, og det virkede ikke.
Så prøvede jeg bare at ændre "D:/EasyPHP/www" til min sti, hvilket heller ikke virkede.
Så prøvede jeg at fjerne den der allerede var der, og kun bruge den du viste, hvilket heller ikke virkede..

Min .htaccess ser således ud:
ErrorDocument 404 index.php
RewriteRule ^fejl 404/index.php

- Kan du forklare mig, hvad det er jeg gør galt?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
12. december 2008 - 22:12 #5
Har også lige prøvet, bare hvor jeg havde rettet "AllowOverride None" till all - det virkede heller ikke..
Avatar billede welcor Nybegynder
12. december 2008 - 23:43 #6
husker du at genstarte apache hver gang ?

Og AllowOverride skal ganske rigtigt være All - ellers ser den ikke på .htaccess.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
13. december 2008 - 01:03 #7
Jeg har genstartet EasyPHP programmet op til flere gange, og det vil stadig ikke virke.
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 06:30 #8
Er linien
#LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so
udkmmenteret til
LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so
i httpd.conf?

Et 404 doc skal fylde min. x byte for at virke med IE
Husker ikke lige hvor mange!

RewriteEngine on
RewriteRule ^fejl 404/index.php

ErrorDocument 404 /404.php
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 06:32 #9
<Directory "D:/EasyPHP/www">
    #
    # Possible values for the Options directive are "None", "All",
    # or any combination of:
    #  Indexes Includes FollowSymLinks SymLinksifOwnerMatch ExecCGI MultiViews
    #
    # Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All"
    # doesn't give it to you.
    #
    # The Options directive is both complicated and important.  Please see
    # http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#options
    # for more information.
    #
    Options Indexes FollowSymLinks

    #
    # AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files.
    # It can be "All", "None", or any combination of the keywords:
    #  Options FileInfo AuthConfig Limit
    #
    AllowOverride All

    #
    # Controls who can get stuff from this server.
    #
    Order allow,deny
    Allow from all

</Directory>
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
13. december 2008 - 13:47 #10
Min .htaccess  :
RewriteEngine on
RewriteRule ^fejl 404/index.php
ErrorDocument 404 404/404.php

En del af min httpd.conf  :
Jeg har copy/pasted det du skrev, plus jeg lige rettede stien til min egen.
LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so (jeg har fjernet # foran den)
Jeg har ændret documentroot..

Desuden bruger jeg firefox, så det burde ikke været et problem..
- Ved sku ikke hvad der sker mere ^__^
Avatar billede showsource Seniormester
13. december 2008 - 14:32 #11
Nu kender jeg ikke Easyphp, bruger aldrig selv "færdigvare"

Og det er ret simpelt selv at installere.
http://www.phpbegynder.dk/artikler.php?id=20&page=1

Men, prøv at gemme flg. og load det i din browser:

<?php

echo "<pre>";
print_r(apache_get_modules());
echo "</pre>";

echo $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"];

?>

og paste resultatet her.