Avatar billede hlt Juniormester
12. december 2008 - 16:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mails når ikke frem

Hej,
Jeg har et problem med afsendelse af mail. Jeg oplever at nogle mails ikke når frem. det er der sådan set ikke noget at gøre så meget ved. De havner sikkert i et spamfilter. Det der er problemet er at jeg ikke får besked om at de ikke når frem. og nogle af de mails der ikke når frem, og som ingen ved, ikke når frem, bliver gensendt hvis serveren f.eks bliver genstartet. Det virker som om at de her mails bliver "gemt" på serveren, og ved genstart bliver de sendt igen. Og når måske denne gang frem. F.eks blev jeg kontaktet idag, af 2 som havde modtaget mails fra mig, som jeg sendte for 1 mdr siden.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. december 2008 - 19:39 #1
Der er forskellige måder at angribe problemet på. (Problemet skyldes iøvrigt formentlig greylisting som Exchange 2003 ikke håndterer så godt).
Det er når SMTP servicen genstartes at den sender en NDR tilbage til dig. Du kan eventuelt sætte et script til at genstarte SMTP servicen hver nat.
Alternativt kan du begynde at sende ud igennem din ISP's SMTP server. Altså at sætte den op som smarthost. Det burde også løse problemet.
Avatar billede hlt Juniormester
13. december 2008 - 10:45 #2
Jeg har forsøgt mig med at lave et script som skulle genstarte servicen hver nat, men det lader ikke til at løse problemet. Jeg har iøvrigt prøvet flere forskellige ting. Jeg har også prøvet at ændre på nogle parametre i reg. Jeg tror det var noget med hvor lang tid der gik mellem at serveren forsøgte at gensende mailen. Men intet virker tilfredsstillende.
Men jeg forstår mig ikke helt på det her greylisting. Normalt får man jo besked hvis en mail ikke når frem. Men her får man ingen besked overhovedet.
Er det noget man har fikset i den nyeste version af exchange? Og jeg må se om jeg kan få noget information af hosting firmaet med hensyn til ISP SMTP server.
Men det lader til at det er et problem som mange slås med.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. december 2008 - 11:45 #3
Jep, det er et velkendt problem. Der er en parameter som så vidt jeg husker hedder Glitch Retry Delay som du kan prøve at sætte op i registreringsdatabasen.
Men ellers plejer jeg selv at løse det ved at bruge SoftScan som udgående relay (Koster pr. bruger - www.softscan.dk). Ethvert UNIX/Linux mail relay skulle kunne gøre det dog.
Avatar billede hlt Juniormester
14. december 2008 - 23:59 #4
Men kan du fortælle mig hvordan det kan være at en mail, som brugeren har sendt én dag pludselig dukker op hos modtageren en måned efter. Hvad er det der gøre at man ikke får besked om at mailen ikke nåede frem til brugeren. Og at den, den ene dag ikke kan komme igennem, mens den, den anden dag godt kan.
Jeg synes det virker mærkeligt.
Ved du hvad det koster hos Softscan?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. december 2008 - 06:01 #5
Det er kort og godt en bug i Exchange, som de af en eller anden grund ikke løser.
For outscan hos Softscan mener jeg det er 120 pr bruger. Men jeg er slet ikke sikker, så det er bedre at ringe dem og spørge.