Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 09:44 Der er 16 kommentarer

Frameset og baggrundsbillede problemer

Hey eksperter!

jeg har oprettet en hjemmeside på www.rt59.frac.dk

mit problem er bare, at jeg har problemer med nogle elementer på siden:

Frameset:

Mit frameset laver noget spacing rundt omkring, som jeg ikke kan få til at passe, da jeg har slået både spacing og border fra.. Nogle forslag?

Mainframe:

I min mainframe, ja den i midten ;) vil jeg gerne have en fast baggrund, altså et billede, som holder sig fast, og når man så scroller på siden, er det kun selve teksten der bliver scrollet i.

Jeg forsøgte at gøre dette med et CSS script, men siden den er på understøtter det ikke.. Desuden, når dette CSS script kommer på, lægger billedet sig helt op af den venstre margen af vinduet, hvor at billedet i topframe, ikke går helt ud til kanten.. nogle der kan hjælpe med et sådanne problem? :)

Bonus spørgsmål:

Jeg skal have åbnet siden i sit eget vindue, fra en splash side. Jeg kunne godt tænke mig, at åbne vinduet i 1024*768.. Hvordan vil du/i anbefale at man gør dette?

Bonus spørgsmål:

Jeg vil gerne i den nederste frame, have en reklame, altså et billede der passer i framen.. Dette billede må gerne have en funktion, hvorpå det skifter hvert. minut, el. lign. Kan dette gøres med HTML? hvis ja, hvordan, og hvis ikke, hvordan så? :)

Og lige et sidste bonus spørgsmål:

Skal have oprettet en funktion, hvorpå folk kan efterlade deres mail adresse, og den så bliver sendt til en specifik mail adresse, så man manuelt kan udsende nyhedsbreve til de modtagede e-mails.. Funktionen jeg leder efter er bare den jeg kan lægge på siden, der sender den noterede mail, til en mail adresse..

Der var lidt ekstra spørgsmål, håber i kan hjælpe :)

mvh

Jesper
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 09:53 #1
forstår ikke lige dit problem med spacing? det ser fint ud på min skærm?

i din mainframe kan du bruge <body background="src.jpg" bgproperties="fixed">.
ellers kan det også laves i CSS, sådan her:

<style type="text/css">
  body {
    background-image: url(src.jpg);
    background-attachment: fixed;
  }
</style>

Bonus spørgsmål 1: Det kan du gøre med javascript.
Bonus spørgsmål 2: Det kan du sikkert gøre med javascript.
Bonus spørgsmål 3: Det kan gøre med server side scripts, såsom php/asp. Jeg er ikke helt sikker om du kan gøre det uden.
Avatar billede keysersoze Guru
12. december 2008 - 09:57 #2
frameset: det skyldes måske en margin på body? lidt svært at gætte på når man ikke helt kan sse hvad der går galt i forhold til hvordan det skulle se ud.

mainframe: kan løses med background-attachment: fixed; Selvfølgelig understøtter siden css - gør den det ikke har du højst sandsynligt invalid html.

bonus 1: så skal du åbne vinduet med javascript; http://activedeveloper.dk/articles/275/

bonus 2: dette kan løses på flere måder alt afhængig af behov, en løsning er meta fx; <meta http-equiv="refresh" content="600">

bonus 3: hvis webhotellet har et formmail-script kan du benytte det, ellers skal du ud i noget serverside som fx asp eller php.

Sidst men ikke mindst - drop frames, frames var noget man brugte for 10 år siden. Frames er elendige, besværliggør arnejdet og ødelægger brugervenligheden.
Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 10:07 #3
Keysersoze>> til dit svar omkring bonus 2: er det muligt at du kan lave et eksempel på hele kodningen, sådan så jeg kan se hvorledes jeg skal linke til de billeder jeg skal bruge, osv :)

bonus 3: Okay.. er jeg lidt skuffet over da, da jeg intet ved om asp eller php.. Er det slet ikke muligt på nogen måde at gøre det anderledes? det kan sådan set os bare være en submit knap, der fungerer som noget "mailto:xxx@mail.dk", det skal ikke selv kunne udsende noget til personen.. bare registrerer e-mailen, på en eller anden måde.. alt der skal sendes ud til denne mail, vil blive gjort manuelt..

Nu siger du drop frames.. Har du et godt alternativ til hvordan jeg så skal gøre det?
Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 10:11 #4
Jih> det var egentlig også min idé til at starte med, der brugte jeg et css script som du også kan se i HTML dokumentet, men serveren understøtter så ikke CSS, så ville hører om det var muligt at gøre med HTML, og ikke mindst, om det fungerer i HTML? Det er meget vigtigt for mig, at uanset hvilken opløsning en skærm har, at oplevelsen af hjemmesiden vil være det samme, et vindue i 1024/768.
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 10:14 #5
generel info: din kodning er horribel.. der er ikke nogen <body> nogen-steder i din html kode, men alligevel bruger du </body>. du bruger css-styling til at sætte en baggrund på body, men siden du ikke bruger <body>, vil der ikke være nogen baggrund.

jeg ser meget rod i din kode, så som for eksempel hvor du bruger <center>et eller andet<center> noget andet. Dog ser jeg ikke noget </center> .. engang ser jeg 2 gange </body> ?

til bonus 2:, hvis du bruger keysersoze's svar, bliver du nødt til at have et script som vælger et tilfældigt billede hver gang siden refresher.

Og nej, jeg er ikke nogen javascript haj, jeg kan desværre ikke hjælpe på det område. Jeg arbejder primært med html/css og php.
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 10:16 #6
og lige en ting mere: nej, du kan ikke lave det sådan at en form sender deres mail automatisk til dig uden brug af noget server-side scripting. Det er ligemeget om nyhedsbreven er automatiske eller manuelle, her snakker vi om selve tilskrivningen. Det kan desværre ikke lade sig gøre.

Mit råd ville i første omgang være at lade være med at rode for meget med avancerede funktioner, før du har lært at bruge html ordentligt. ryd op i din kode... ;)
Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 10:36 #7
Jih>

Du skal som sådan ikke tage dig af kodningen nu.. Grunden til den er så rodet, er fordi det simpelthen "bare" skulle være online torsdag, og derfor har jeg bare rushet noget content online.. Det hele vil blive tilrettet, både i kodning og indhold.. det med mgl. body og center tags, det er altså kun fordi jeg skulle have smidt noget hurtigt tekst på diverse sider..

Det med formen, er jeg dog stadig i tvivl med.. Jeg mener selv at have brugt en lignende funktion før på en ren HTML side.. jeg tror måske bare ik jeg er så god til at formulerer mig frem til det..
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 10:49 #8
det kan du umuligt have gjort. ja, du kan bruge mailto:xxx@email.dk?subject=test&body=nogetandet men du kan ikke automatisere det.
1. brugere bliver selv nødt til at skrive deres email
2. brugere bliver stadig nødt til at klikke på "send"

Du kan sikkert bruge javascript til at få emailen at blive sat ind i email-editoren automatisk, men brugeren bliver stadig nødt til at trykke på send selv. Jeg kan dog ikke hjælpe omkring javascript emner, der bliver du nok nødt til at enten søge på google, eller oprette et spørgsmål i javascript sektionen.
Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 11:11 #9
Jih>> Det er sådan set os meningen.. idéen er at brugeren har et sted hvor de kan indskrive deres e-mail adresse, og trykke på en send knap, for derefter at have sendt en mail til mig, så jeg kan se deres mail adresse..
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 11:49 #10
jeg ser at jeg må uddybe mere. Det som sker, når du ikke bruger server-side scripting er følgende:
(javascript løsningen - efter udtanke, er ikke 100% sikker om det er muligt)
1. Brugeren skriver sin email i en form.
2. Brugeren trykker på send knappen.
3. Emailen kommer automatisk - via en variabel i javascript - i enten subject eller body i mailto (fx mailto:xxx@email.dk?subject=mailform&body=yyy@email.dk)
4. Brugeren bliver nødt til at - igen - klikke på send (i sin email-editor denne gang).

(html løsningen)
1. Brugeren trykker på et link (ingen form kræves, siden du ikke har noget server-side script kørende) - linket kan være fx href="mailto:xxx@email.dk?subject=mailform&body=skriv din email her"
2. Brugeren skriver sin email ind i email-editoren.
3. Brugeren trykker på send knappen i sin email editor.

Du skal lige være opmærksom på at i begge tilfælde vil brugeren blive spurgt om han/hun vil åbne en email editor for at sende en form (hvis fx hotmail er valgt som default) - hvor brugeren vil så i fleste tilfælde sige nej.
Hvis brugeren så istedet bruger outlook eller tilsvarende som default, vil det poppe op - selv om brugeren aldrig bruger outlook, og i det tilfælde vil brugeren også bare lukke email-editoren ned, siden han/hun ikke kan finde ud af at opsætte den.

Det er nogle generelle problemer med denne opsætning, men hvis du vil arbejde udenom, kan du også bare skrive på din hjemmeside: Hvis du vil have nyhedsbrev, send mig din email til denne adresse: din@email.dk.

- Så for at opsummere, du kan _IKKE_ gøre det uden server-side scripting.
- I tilfælde at du arbejder udenom det, kan du ligesågodt bare bede brugeren om selv at sende en email til dig.
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 12:02 #11
beklager, denne funktion bliver ikke brugt særlig meget for tiden, og derfor er den ikke meget omtalt. Jeg har søgt mig frem til den.

<form action="mailto:xxx@email.dk" method="post">
Navn:<br>
<input type="text" name="navn"
value="dit navn" size="20">
<br>
Mail:<br>
<input type="text" name="mail"
value="din mail" size="20">
<br>
Kommentar:<br>
<input type="text" name="kommentar"
value="Din kommentar" size="40">
<br><br>
<input type="submit" value="Send">
<input type="reset" value="Slet">
</form>

Det er så i hvert fald halv-automatiseret. Jeg er ikke 100% sikker om denne kode stadigvæk er pålidelig eller om den overhovedet virker, men jeg har testet den, den så ud til at sende formularen, jeg har bare ikke modtaget den endnu.
Så hvis dette ikke virker, bliver nødt til at arbejde ud fra det jeg har skrevet lige før det her (11:49:10)
Avatar billede brodexcius Nybegynder
12. december 2008 - 12:04 #12
Okay, jamen den virker da som om det var noget hen af den stil jeg en gang har benyttet mig af.. nu må vi så bare se om jeg kan få det til at virke :)

Jih>> jeg vil forsøge at få ændret farve på mainframe og bottomframe senere i dag, så du kan se hvad jeg mener med at mit frameset sætter nogle ekstra rammer :) håber jeg kan fange dig herinde lidt senere :)
Avatar billede jih Nybegynder
12. december 2008 - 12:04 #13
det skal lige siges at formularen så kommer til dig som en attachment (POSTDATA.ATT) og står sådan her:

navn=dit navn&mail=din mail&kommentar=din kommentar
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2008 - 10:51 #14
svaret til bonus 2 er hele løsningen - i hvert fald såfremt din side selv sørger for at tage en tilfældig reklame. Hvis ikke skal du enten lave flere sider der hver viderestiller til hinanden med <meta http-equiv="refresh" content="600;url=http://xxx"> - eller finde på en serverside-løsning med bannerrotation eller helt lade være med at viderestille/refreshe men nøjes med at finde en javascript-løsning.
Avatar billede jih Nybegynder
22. december 2008 - 11:02 #15
fik du løst problemet?
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 13:06 #16
kommet videre?