Avatar billede stift Nybegynder
11. december 2008 - 06:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

HVIS; ELLER HVIS. Kan man det?

Jeg har lovet min chef at kigge på et skema, der kan lette lønudregning for hendes chauffører. Min Excel kunnen rækker til =sum(tal), så det var dumt lovet :)

En chauffør får 50% af det, han kører ind. På tilkald har han 400,-, selvom han ikke kører. Det skal han normalt køre 800,- ind for at ha'.
Kører han ind for under 800,-, får han stadig 400,-.
Kører han ind for over 800-, får han 50%.
F.eks. indkørt=3600,-, andel=1800,-.

Det kan jeg til nød løse med: =HVIS(C11>800;SUM(C11/2);MIN(400)) – her for feltet C11.

Det ser fint ud:
•    Der står 400,- som resultat, hvis C11 er under 800,-.
•    Der står 50% af resultatet, hvis C11 er over 800,-.
•    Der står 400,- som resultat altid, hvis der ikke er anført noget.

Det er det sidste, der er mit problem. Han har jo ikke vagt 31 dage om måneden, så der skal stå 0,- som resultat (og ikke 400,-), de dage, hvor han ikke har vagt. Men jeg har jo angivet at resultatet skal være minimum 400,-. :(

Den troede jeg, jeg kunne løse med at fjerne formlen eller ved at lave en lignende:
=HVIS(C11=0;0;0);ELLER HVIS(C11>800;SUM(C11/2);MIN(400)). Det er vist så forkert, som det kan blive. Excel kan i hvert fald ikke lide det. Selvom begge HVIS virker hver for sig.

Hvordan knækker jeg den, så:
- der står 0, når der ikke er indtastet noget.
- der står 400,-, hvis det indtastede er under 800,-
- der beregnes 50% (tallet/2) af det indtastede, hvis det er over 800,-

Det er garanteret enkelt, men som sagt er min Excel kunnen nærmest ikke eksisterende.
Avatar billede mugs Novice
11. december 2008 - 07:19 #1
=HVIS(C11<=400;400;HVIS(C11>=800;C11/2))
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2008 - 07:20 #2
Hvis tallet står i A1 så er formlen:
=HVIS(A1<>"";HVIS(A1<800;400;A1/2);0)

Bemærk at der heller ikke må stå "0" i A1.
Avatar billede stift Nybegynder
11. december 2008 - 07:52 #3
mugs -> tak for indsatsen.

Ved indtastning på 0-799 var resultatet FALSK i stedet for et tal.
Jeg rettede
=HVIS(C11<=400;400;...
til
=HVIS(C11<=800;400;...
så virkede udregningen fint.

men desværre står der stadig 400,- som resultat altid.
Avatar billede stift Nybegynder
11. december 2008 - 07:54 #4
Den sidder lige i øjet. De må bare ikke skrive "0". Det burde de (og jeg :)) kunne lære. Perfekt. Takker.

Kan feltet "låses", så chaufførerne ikke ved uheld kan taste i formlen? Således at de kun kan taste noget ind i A1 (i det her eksempel)?
Avatar billede stift Nybegynder
11. december 2008 - 09:57 #5
Lukker lige selv det ekstra spørgsmål og sender mig selv på Excel kursus :) Jeg har fået beskyttet arket med undtagelse af de celler, chaufførerne må indtaste kroner eller timeantal i. Så nu er det helt perfekt. Takker for hjælpen.
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2008 - 12:43 #6
Ja, jeg huskede lige at gardere mig mht. sætningen vedr. 0-er. Men vi kan jo lige forfine den vha. følgende:

=HVIS(IKKE(ELLER(A1="";A1=0));HVIS(A1<800;400;A1/2);0)

Så undgår vi evt. uheld.
Avatar billede stift Nybegynder
11. december 2008 - 14:11 #7
Fedest. Den er jo endnu mere perfekt. Så behøver jeg ikke tænke over at skulle understrege, at 0 ikke må indtastes. Tusind tak. Den sidder i samtlige udregninger i stedet for den første. Takker mange gange :)
Avatar billede japping Nybegynder
15. december 2008 - 09:55 #8
Ja, det gælder om at eliminere alle fejl såfremt det er muligt.

Velbekommen