Avatar billede dennism Nybegynder
10. december 2008 - 12:18 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

C#: Navngivning af projekt?

Jeg har lige et spørgsmål til C# syntakt, som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Jeg har en Solution som f.eks. hedder "MyProgram". I den har jeg to projekter, et af typen "Class Library" og den anden "Windows Application". Hvordan bør man navngive disse projekter?

F.eks. synes jeg MyProgramClassLibrary og MyProgramGUI ser grimt ud, og da jeg i forvejen er i en Solution der hedder "MyProgram" er det dobbelt konfekt.
Kalder man det omvendt ClassLibrary og GUI, så synes eg derimod at det ser dumt ud, at DLL-filen kommer til at hedde ClassLibrary.dll.

Hvordan bør man navngive?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
10. december 2008 - 12:38 #1
Jeg ville ignorere hvad solution'en hedder, og så give dem nogle navne der giver mening for dem der skal bruge dem.

Hvis det er et class library til eks. filhåndtering, så kald det FileLib eller lignende. GUI'en navngiver man typisk med det navn programmet skal have.

Anyways, prøv at lade være med at kigge for meget på hvad de andre ting hedder, og giv de enkelte dele de navne der beskriver dem bedst.
Avatar billede mireigi Novice
10. december 2008 - 12:45 #2
Kald dit Class Library fil det som den er. Hvis den fx skal håndtere data kan du kalde den for DataLayer, skal den håndtere alle beregninger kan du kalde den for BusinessLayer.

Ellers er jeg enig med bitmatic.
Avatar billede dennism Nybegynder
10. december 2008 - 12:51 #3
Jeg har på et tidspunkt hørt begræbet "Tier" hvor også et class library kaldet "BusinessTier" blev brugt. Hvornår bruger man dette?
Avatar billede muddi Praktikant
10. december 2008 - 13:54 #4
Prøv at søge på "Design Patterns" på Google, så vil du helt sikkert blive klogere på både både begreber som Data Layers Business Logic, og hvordan du bedst adskiller det. Når du har den på plads, så kommer navnene meget lettere til dig. Du får simpelthen et bedre indblik i opbygningen af dine programmer (evt. ved samtidig brug af UML Class Diagram).

Der findes masser af viden omkring design patterns og navngivning og mappestruktur for dine C# Projects.

Giver i øvrigt både mireigi og bitmatic ret i ovenstående.

/Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2008 - 02:24 #5
Layer er nok bedre.

Nogle bruger tiers som synonym for layers.

Men andre (inkl. undertegnede) definerer tiers som noget der kan men ikke skal køre
på forskellige maskiner.
Avatar billede dennism Nybegynder
11. december 2008 - 08:31 #6
Mit Class Library indeholder et Model-View-Controller. Kan man godt kalde det for BusinessLayer?
Avatar billede muddi Praktikant
11. december 2008 - 13:31 #7
Det hedder et "Model-View-Controller Design Pattern". Du kan læse mere om det her
http://www.c-sharpcorner.com/UploadFile/napanchal/MVCDesign12052005035152AM/MVCDesign.aspx

Der kan du også se at din Business Logic skal være i Model-delen.

Læs også lige sektionen "Drawbacks".

Og her lidt bonus info
http://en.wikipedia.org/wiki/ASP.NET_MVC_Framework

MVC indeholder altså en Model (inkl data og databehandling), View (normalt flere forskellige visninger) og Controller (bruger eller et andet program)
Avatar billede dennism Nybegynder
11. december 2008 - 14:04 #8
Skal modellen også hedder "Business Layer", som om den ikke benytter sig at databaser m.m.?
Avatar billede dennism Nybegynder
15. december 2008 - 21:54 #9
Vil I smide et svar?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
16. december 2008 - 09:53 #10
:-)
Avatar billede dennism Nybegynder
16. december 2008 - 12:35 #11
Mangler lige arne_v og muddi
Avatar billede muddi Praktikant
16. december 2008 - 14:30 #12
Løste det dit problem?

/Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2008 - 15:06 #13
.