Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 21:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

multisletning med checkboxe 2

Jeg har fået den her stump kode af mitbrugernavn herinde på side, dog vil det ikke som jeg helt vil

<form name="form1" method="post" action="">
<input type="checkbox" name="id" value="1"><br>
<input type="checkbox" name="id" value="2"><br>
<input type="checkbox" name="id" value="3"><br>
<input type="checkbox" name="id" value="4"><br>
<input type="checkbox" name="id" value="5"><br>
<input type="submit" name="Submit" value="Submit">

</form>
<%
value_checkbox = request("id")
if value_checkbox <> "" then
arr = split(value_checkbox,",")
for a = 0 to ubound(arr)
response.write "slet id " & arr(a) & "<br>" 'dette bare en udskrivning
slet_id = arr(a)
'her sætter du så din slet ind (alle 7 linier selvfølgelig)
sletdet.CommandText = "DELETE FROM emailblock  WHERE mailblockid = " + slet_id + ""

next
end if
%>

altså i mine checkboxe står der som værdi:
<%=(Recordset1.Fields.Item("testid").Value)%>

og min form action er sat til: test2.asp

og test2.asp indeholder følgende:

<%
value_checkbox = request("testid")
if value_checkbox <> "" then
arr = split(value_checkbox,",")
for a = 0 to ubound(arr)
response.write "slet id " & arr(a) & "<br>" 'dette bare en udskrivning
slet_id = arr(a)
'her sætter du så din slet ind (alle 7 linier selvfølgelig)
set slet = Server.CreateObject("ADODB.Command")
slet.ActiveConnection = MM_eventz_STRING
sletdet.CommandText = "DELETE FROM test  WHERE testid = " & slet_id
slet.CommandType = 1
slet.CommandTimeout = 0
slet.Prepared = true
slet.Execute()

next
end if
%>

er jeg helt gal på den eller hvad, eller skal koden hvor den sletter være på sammen siden som formen eller hvad?
Avatar billede softspot Forsker
09. december 2008 - 22:06 #1
Du kan skyde genvej mht. sletningen ved at benytte dig af at værdier fra en form, som oprinder fra kontroller med ens navn er kommasepareret, hvilket også er formatet for IN-operatoren i SQL. Det vil sige at du kan bruge dette format til at slette valg i en liste af checkbokse:

sql = "DELETE FROM emailblock WHERE id IN (" & value_checkbox & ")"

Forudsat naturligvis at mindst en checkbox er valgt (men det kan man jo validere sig ud af inden man kalder databasen) :-)
Avatar billede softspot Forsker
09. december 2008 - 22:08 #2
og nej, koden til at slette kan sagtens ligge i en anden asp-fil end den hvor formularen ligger, sålænge formularens action-atribut peger på den fil som indeholder koden :-)
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 22:18 #3
okay lyder smart softspot, men det vil sige at jeg bare kan sætte det op således:

test.asp indeholder:
      <form name="form1" method="post" action="test2.asp">
        <%
While ((Repeat1__numRows <> 0) AND (NOT Recordset1.EOF))
%>
        <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
          <tr>
            <td width="50%"><%=(Recordset1.Fields.Item("test").Value)%></td>
            <td width="50%" align="center">
              <input type="checkbox" name="checkbox" value="<%=(Recordset1.Fields.Item("testid").Value)%>">
            </td>
          </tr>
        </table>
        <%
  Repeat1__index=Repeat1__index+1
  Repeat1__numRows=Repeat1__numRows-1
  Recordset1.MoveNext()
Wend
%>
        <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
          <tr>
            <td align="center">
              <input type="submit" name="Submit" value="Slet">
            </td>
          </tr>
        </table>
      </form>

test2.asp indeholder:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<!--#include file="Connections/eventz.asp" -->
<%

if((" & value_checkbox & ") <> "") then slet__MMColParam = (" & value_checkbox & ")

%>
<%

set slet = Server.CreateObject("ADODB.Command")
slet.ActiveConnection = MM_eventz_STRING
slet.CommandText = "DELETE FROM test  WHERE testid IN '" + Replace(slet__MMColParam, "'", "''") + "'"
slet.CommandType = 1
slet.CommandTimeout = 0
slet.Prepared = true
slet.Execute()

%>
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 22:24 #4
okay når jeg køre min test.asp får jeg fejl på test2.asp

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "testid IN ()".
/eventz/test2.asp, line 11
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 22:25 #5
test2.asp ser således ud nu:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<!--#include file="Connections/eventz.asp" -->
<%

set slet = Server.CreateObject("ADODB.Command")
slet.ActiveConnection = MM_eventz_STRING
slet.CommandText = "DELETE FROM test  WHERE testid IN (" & value_checkbox & ")"
slet.CommandType = 1
slet.CommandTimeout = 0
slet.Prepared = true
slet.Execute()

%>
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 22:46 #6
hehe fandt fejlen:

value_checkbox = Request.Form("checkbox")

manglede i toppen af scriptet

smid et svar så får du point...
Avatar billede softspot Forsker
09. december 2008 - 22:56 #7
Velbekomme :-)

Dog vil jeg gerne knytte en kommentar til din brug af Command-objektet. I dette tilfælde, hvor du alligevel strengsammensætter din SQL, er der ikke nogen grund til at benytte command-objektet og alt den opsætning der følger med. Du kan ligeså godt nøjes med at oprette et connection objekt og bare køre din SQL-sætning via conn.execute. Eksempel:

set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open MM_eventz_STRING
conn.Execute sql

Hvis du vil udnytte command-objektets features og sikkerhed ifht. injections, skal du over i noget af det som mitbrugernavn er inde på - dog bør du anvende genbrug af command-objektet og parametre i stedet. Se evt. på min artikel vedr. parameterisering for command-objektets grunlæggende brug: http://www.eksperten.dk/artikler/1250. Du kan se et eksempel på hvordan man genbruger command-objektet med parametre imod slutningen af artikelen...
Avatar billede softspot Forsker
10. december 2008 - 00:45 #8
Tak for point :)