Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 20:09 Der er 3 kommentarer

random hvergang siden loades

jeg har lavet et Recordset hvor jeg har sat følgende ind:
SELECT *
FROM brugere
WHERE pbon = 'On'
ORDER BY Rnd(brugerid)

og den tager også godtnok en tilfældig record ud af tabellen, men jeg vil gerne have at den tager en ny tilfældig record vis jeg genindlæser siden, altså trykker F5

nogen der kan hjælpe mig med det?
Avatar billede mortvader Nybegynder
09. december 2008 - 20:20 #1
..er det mysql der har sådan en rnd funktion?
Avatar billede dakar2004 Nybegynder
09. december 2008 - 21:35 #2
jeg køre ikke med en mysql database, jeg køre med en ms access database over ODBC
Avatar billede jesper_l Nybegynder
10. december 2008 - 22:24 #3
Når jeg vil hive noget tilfældigt ud fra en recordsæt har jeg flg. fremgangsmetode:
<%
'Først kalder jeg randomize.
Randomize
'Antallet af records i recordsættet tælles
strSQL1 = "SELECT COUNT(*) AS total FROM tabel1"
Set Antal = Conn.Execute(strSQL1)

TilfaeldigtTal = Int(Rnd*Antal("total") + 1) 'Returnerer et tilfældigt tal mellem 1 og total
'mit id (som er autonummer) udvælges
strSQL2 = "Select * FROM tabel1 WHERE id = " & TilfaeldigtTal & ""
  Set rs = Conn.Execute(strSQL2)
%>
Skriv data: <%=rs("n1")%>
<%
rs.Close
set rs = nothing
%>

Jeg har kørt denne kode og den virker..
Svagheden i denne kode er at den ikke tager højde for at der kan forekomme huller i id-numrene. Altså hvis et et recordsæt et slettet mangler dettes id-nummer i talrækken

Men håber dette kan bruges lidt ...

Mvh
Jesper