Avatar billede zjat Nybegynder
09. december 2008 - 15:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Database til registrering af opgaver?

Hej Alle sammen

Endnu engang har jeg brug for jeres rigtig gode hjælp. Jeg vil gerne have lavet en Access database hvor det er muligt og registrere de opgaver man har lavet i løbet af måneden.

f.eks. kunne en information se således ud:
Antal timer / Navn / projekt /opgave / sted /bemærkning

Det skal være sådan, at når man vælger projekt så alt efter hvilket projekt, der bliver valgt er det forskellige opgaver, der kan vælges under opgave-feltet.

De eneste felter hvor man skal kunne skrive noget selv er bemærknings feltet. Resten skal være fastlåst til bestemte emner.

Er der nogen der tilfældigvis har lavet sådan en database eller kunne hjælpe med hvordan jeg skal opstille det i Access 2007. Jeg har meget erfaring med Excel men ikke med Access desværre.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
09. december 2008 - 15:30 #1
må jeg bare anbefale et kig på www.basecamp.com også som er et meget rost gratis projektstyringsredskab.

ellers er der selvfølgelig rig mulighed for at lave noget i Access.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
09. december 2008 - 15:31 #2
Det skulle være http://www.basecamphq.com/
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
09. december 2008 - 15:36 #3
nu jeg kigget lidt på det jeg selv anbefaler og det bliver vist for begrænset, hvis man ikke skal betale for det.
Så er vi tilbage til Access.
Avatar billede mireigi Novice
09. december 2008 - 15:48 #4
Du kan starte med at oprette følgende tabeller.
Begrebsbeskrivelse:
PK = Primary Key
FK = Foreign Key
Date = dato
string = tekst
int = tal

Her kommer så tabellerne:

[TABLE: Person]
ID (int, PK)
Navn (string)

[TABLE: Projekt]
ID (int, PK)
Projekt (string)

[TABLE: Opgave]
ID (int, PK)
Projekt (int FK, PK)
Opgave

[TABLE: Timer]
Projekt (int, FK, PK)
Opgave (int, FK, PK)
Person (int, FK, PK)
Dato (Date, PK)
Timer (int)
Sted (string)
Notat (string)

Når du så vil se hvad "Hans" har lavet af opgaver, kan du skrive en forespørgsel (SQL) som fx:

SELECT Timer.Timer, Person.Navn, Projekt.Projekt, Opgave.Opgave, Timer.Sted, Timer.Notat FROM Timer INNER JOIN Person ON Timer.Person = Person.ID INNER JOIN Projekt ON Timer.Projekt = Projekt.ID INNER JOIN Opgave ON Timer.Opgave = Opgave.ID WHERE Person.Navn = 'Hans'

Det vil så udtrække de informationer du har behov for.
Avatar billede zjat Nybegynder
07. januar 2009 - 10:34 #6
Jeg lukker dette spørgsmål. Men mireigi. smid et svar så får du point og tak for hjælpen :)
Avatar billede zjat Nybegynder
05. februar 2009 - 17:34 #7
så tager jeg selv pointene... men mange tak for hjælpen :)