Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 19:40 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Behøver man ofre mange penge på sin computerskærm?

Hejsa alle.

Jeg skal snart ud og købe ny stationær computer, og vil dertil gerne have en fladskærm.
Deri regner jeg med at jeg skal have et GeForce 9800GT grafik kort. Mit spørgsmål er så:

Kan jeg risikere at en skærm til ca. 1000,- (har kigget lidt på denne: http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=pc&varenr=615124 ) vil begrænse grafikken, eller kan jeg godt nøjes med den?

På forhånd tak!
07. december 2008 - 20:14 #1
Der er flere der spørger mig om hvilken 'dims' i en given PC der skal bruges 'flest' $ på...
Jeg siger så: Hvilken 'dims' i en given PC bruger du mest ? Svar: Skærmen...

(Bare en lille tanke; jeg vil lade andre om at bedømme dit valg...)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 20:23 #2
Forstår din pointe, men mener nu ikke det kan siges så kort ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2008 - 20:40 #3
Så kan det siges sådan her:
En skærm kigger du på hele tiden, dvs. den skal yde sit bedste konstant, hvorimod hardwaren i PC ikke skal yde 100% hele tiden.

Det kan ikke batela sig at spare på en skærm!
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2008 - 20:40 #4
batela = betale
Avatar billede olebole Juniormester
07. december 2008 - 20:44 #5
<ole>

webin >> Det gik nu faktisk ganske forrygende at sige det så kort. Udsagnet kunne sikkert svækkes med en masse udenomspynt, men det ville næsten være synd  =)

Jeg er gammel nok til at kunne huske, da familien Danmark kom til penge op gennem 60'erne. Alle skulle have store, fine og ikke mindst dyre(!) FM-radioer med sidste nye skrig i hjemmeteknologi: Stereo!
Langt over 90% var for nærrige til at investere i en passende antenneløsning - og nøjedes i stedet med en lille meter opsplittet ringeledning sat i antenneindgangen. Resultatet var elendigt med hensyn til dynamik og kanalseparation, men det var billigt, og der stod stadig B&O og Stereo på dyret  ;o)

Dårlig antenne i en radio = Dårlig oplevelse
Dårlige højttalere i en forstærker = Dårlig oplevelse
Dårlig skærm på en PC = Dårlig oplevelse

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
07. december 2008 - 20:47 #6
_hvor_ god, den skal være, afhænger naturligvis af, om den skal bruges til gaming, tekstbehandling, lydeditering eller billedbehandling ... men den skal under alle omstændigheder være god  =)
Avatar billede crashtest Nybegynder
07. december 2008 - 20:50 #7
Du skriver ikke så meget om hvad du skal bruge din skærm til ( spil, film, programmer som kræver en god skærm) så går ud fra du søger en der kan betales for en billig pris samt en der er god til lidt af det hele.

i samme leje som din til ca. 1100 vil jeg nok vælge en som denne fra LG (kan også få den i 22")
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419279&Specs=true

LG L207WT-PF (Blank sort)
20 tomme TFT aktiv matriks / 1680 x 1050 / 2 ms / 300 cd/m2 / 5000:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)

Ellers er der jo næsten den samme som du selv har set på til 899,00
http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=742776&SamleMenuID=&gruppe=5043&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=FujitsuSiemensCo
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 20:52 #8
Come on drenge, i og med at jeg skriver "Forstår din pointe" ligger jeg jo ikke op til at få det skåret ud i pap to gange efter.
Sætter pris på I gider bruge Jeres tid, men har brug for nogen der kan fortælle mig lidt mere specifikt, hvilken vej jeg skal gå, og så er "du skal ikke spare" altså ikke lige nok. For det er altså i min situation ikke lige muligt at "skide" på prisen.
Avatar billede crashtest Nybegynder
07. december 2008 - 20:52 #9
men rigtigt som olebole bruger en hel stil til... du får hvad du betaler for. Men dem i den billige ende er nu gode nok til "normalt" brug.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 20:55 #10
Det beklager jeg at jeg ikke lige har fået med! Skal hovedsageligt bruges til spil, og prislejet er nok mellem 900-1400,-.
Tak for svaret crashtest, kigger på dem!
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 20:59 #11
Crashtest, er den første du nævner den bedste til spil? Her ligger jeg ihvertfald mærke til en hurtig respons tid.
Avatar billede crashtest Nybegynder
07. december 2008 - 22:55 #12
ja den er nede på 2 ms, jeg ville ikke have noget problem med at spille på den, og til det som du vil give for det så er det vidst et meget ok valg
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2008 - 23:17 #13
Den med responstid kan du skyde en hvis pil efter.
Der er inmgen fælles standard for hvordan denne måles, så i realiteten kan en 2Ms skærm være langsommere end en 5Ms skærm, hvis ikke de er målt 100% ens.

Det du skal sikre dig er at det er målt over hvid-sort-hvid, da dette giver det mest præcise resultat.

Så se skærmene i brug du har kigget på, inden du køber.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 23:51 #14
Vil i ikke umiddelbart tro at man kan stole på de skærme som forbrugerstyrelsen har testet her?: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/tft/indholdtft/
Prisen er dog omkring de 1400,-, men alligevel?
Avatar billede crashtest Nybegynder
08. december 2008 - 17:38 #15
:-) jo det ser da ok ud... ( har kun set på ASUS som fik 3 x V) der får du noget derer lidt bedre med den LG jeg har skrevet tidligere

ASUS
20 tomme TFT aktiv matriks / 1680 x 1050 / 0.258 mm / 5 ms / 300 cd/m2 / 24-bit (16,7 millioner farver) / (3000:1)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=437319&Specs=true

LG
20 tomme TFT aktiv matriks / 1680 x 1050 / 2 ms / 300 cd/m2 / 5000:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)

ASUS har højtaler indbyget hvis du bruger det så erdet jo et lille +
Prisforskellen er på 36 gode danske kr... :-D

JEg ville vælge LG
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2008 - 23:23 #16
Det tror jeg også jeg vil gøre så! Tak for de gode svar!
Tror den LG skal hentes i starten af det nye år, eftersom jeg lige skal se hvor stort et hul den stationære laver i budgettet ;) Indtil da har jeg lige hentet min storebror HP 1740 fladskærm, med en utrolig respons tid på 13 ms, den må jeg så klare mig med indtil :)

Nu kan jeg ikke huske om john_stigers samler point, men hvis du gør må du gerne lige smide et svar.