Avatar billede seekasr Nybegynder
05. december 2008 - 12:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk side-hieraki gemt i en tabel

Hej

Jeg skal lave et dynamisk side-hieraki på et website, som er lavet helt simpelt:

Siderne gemmes i en enkelt SQL-tabel med ID og PARENT_ID.

Siden er en top-side hvis PARENT_ID er null. Ellers ligger den som under-side til siden, der svarer til PARENT_ID.

Mit problem er hvordan jeg får trukket alle disse værdier ud af databasen i den korrekte rækkefølge. Der vil jo være undersider til undersider - og undersider til dem. Man ved ikke hvor mange niveauer der er - det kan være 2, 5 eller 10.

Hvordan gør jeg det?

På forhånd tak,
seekasr
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
05. december 2008 - 18:04 #1
Hvad med bare at trække alle sammen ud og så sortere i dem efterfølgende? (under opbygningen af menuen fx)

Hvilket programmerings sprog bruger du?
Avatar billede avminarm Juniormester
08. december 2008 - 21:16 #2
gadensgaard>> jeg vil tro PHP ;o)

du kan sortere i sql med ORDER BY og evt. lave en funktion der kalder sig selv når den støder på en undermenu.

jeg bruger denne funktion:
function generateTree($node_id = null, $tab = null) {
    // bruges sådan: generateTree(0);
    global $prefix;
    $sql = "SELECT id, tekst, link, parent FROM ".$prefix."_menu WHERE vis = 'y' ORDER BY parent, id";
    $result = mysql_query($sql) or die( mysql_error() );
    while( $row = mysql_fetch_assoc($result) ){
        $aTree[] = $row;
    }
    if(is_array($aTree)){
        $str = "";
        is_null($tab) ? $tab = 0 : $tab++;
        foreach ($aTree as $aNode){
            if ($aNode['parent'] == $node_id) {
                for($t = 0; $t < $tab; $t++){
                    $str .= " <b>-</b> ";
                }
                $str .= $aNode['tekst']."<br />";
                $str .= generateTree($aNode['id'], $tab);
            }
    return $str;
}
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
08. december 2008 - 21:41 #3
hah, jeg kiggede bare i programmerings kategorien :P. Undskyld så.
Avatar billede mireigi Novice
08. december 2008 - 22:03 #4
den nemmeste løsninger at have to tabeller:

[Side_Tabel]
ID_____Tekst

og

[Node_Tabel]
Node____Parent____Level

så bruger du

"SELECT Level, Node, Parent FROM Node_Tabel ORDER BY Level, Node, Parent;"

Jeg kender godtnok ikke noget til PHP, men måske andre kan oversætte det hvis du ikke kan?

<%
  SET Conn = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
  Conn.Open("Din_Connection_String")
  SET RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
  SQL = "SELECT Level, Node, Parent FROM Node_Tabel ORDER BY Level, Node, Parent;"
  RS.Open SQL, Conn
  IF NOT RS.EOF THEN
      DO UNTIL RS.EOF
        padding = ""
        FOR i = 1 TO RS("Level")
            padding = padding & "--"
        NEXT
        Response.Write(padding & "Level: " & RS("Level") & ",  Node: " & RS("Node") & ",  Parent: " & RS("Parent") & "<br />")
      RS.MoveNext
      LOOP
  END IF
  RS.Close
  SET RS = nothing
  Conn.Close
  SET Conn = nothing
%>

Det her:
Response.Write("Level: " & RS("Level") & ",  Node: " & RS("Node") & ",  Parent: " & RS("Parent") & "<br />")

skal erstattes af noget logik der fordeler det hele i de korrekte tabeller / divs på siden. Ovenstående vil udskrive det som
Level: #,  Node: #,  Parent #
--Level: #,  Node: #,  Parent #
----Level: #,  Node: #,  Parent #
--Level: #,  Node: #,  Parent #
Level: #,  Node: #,  Parent #
--Level: #,  Node: #,  Parent #
----Level: #,  Node: #,  Parent #

Håber det kan give et lille indblik i hvordan det _kan_ gøres. Der er sikkert bedre måder, men ovenstående har virket for mig på arbejde, omend den måske ikke er gengivet 100% korrekt.

MiReigi
Avatar billede seekasr Nybegynder
11. december 2008 - 18:34 #5
avminarm's svar var præcis hvad jeg skulle bruge. Takker!

Også tak til MiReigi, men den anden lå lige for - så ville ikke kaste mig ud i at oversætte :)
Avatar billede mireigi Novice
11. december 2008 - 19:17 #6
Helt i orden seekasr :)
Avatar billede avminarm Juniormester
11. december 2008 - 22:24 #7
;o)