Avatar billede nitz Nybegynder
04. december 2008 - 21:07 Der er 10 kommentarer

Ny måde at lave datoudtræk på?

Jeg er kommet ud for et underligt problem...

En side jeg arbejder på er pludselig holdt op med at virke, uden at der er blevet ændret i koden, og ifølge udbyderen også uden at der er blevet ændret på serveren.

Jeg har denne kode som er ganske simpel og burde virke helt fint (det har den i hvert fald gjort, indtil i mandags)

tkstrsql = "SELECT * FROM projekter where projekttid <=#" & date() & "# order by projekttid desc"

Den har hidtil vist tidligere projekter.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad pokker der kan være sket?

Jeg har også tjekket at datoformatet er ens i browser og database.
Avatar billede mortvader Nybegynder
04. december 2008 - 21:22 #1
I mandags var 1. december. Kan det være noget omkring det? Det kendte "12 problem" lidt ligesom Y2K?

Nej...
men prøv lige at erstatte linien med:
response.write "SELECT * FROM projekter where projekttid <=#" & date() & "# order by projekttid desc"

Måske kan det afsløre et problem?
HVIS det er noget med datoformatet, kan du jo altid formattere datoen manuelt, om ikke andet..
Avatar billede nitz Nybegynder
04. december 2008 - 21:26 #2
Jeg har desværre også prøvet at formattere den manuelt, men her er responsen

SELECT * FROM projekter where projekttid <=#04-12-2008# order by projekttid desc
Avatar billede mortvader Nybegynder
04. december 2008 - 21:30 #3
prøv, bare "for sjov" at lave den her:

SELECT * FROM projekter where projekttid <=#12-04-2008# order by projekttid desc

for at se om det ændrer på sagen. Hvis det virker, tyder det jo på at accessdatabasen forventer det danske datoformat, frem for det amerikanske.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. december 2008 - 21:36 #4
Du kan normalt altid, uden fortolkningsproblemer:

SELECT * FROM projekter where projekttid <=#2008-12-04# order by projekttid desc
Avatar billede nitz Nybegynder
04. december 2008 - 21:46 #5
Det lader til at have klaret problemet. TUSIND tak! Jeg må have set mig fuldstændig blind på det...

Har du nogen ide om hvorfor formattet pludselig ændres fra det ene format til det andet?
Avatar billede mortvader Nybegynder
04. december 2008 - 21:48 #6
mon ikke de alligevel har skruet på serveren? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. december 2008 - 21:50 #7
Det vil have virket fint fra den 13. november til det går galt den 1. december. Når der indgår et tal over 12, så ved den hvad der er dato og hvad der er måned. (besynderlig design beslutning, hehe)
Avatar billede nitz Nybegynder
04. december 2008 - 21:51 #8
Heh det har de sgu nok. Det er sgu lidt trist at de prøver at tjene nogle ekstra penge på en restore når man prøver at forklare dem at der ikke er blevet ændret i filerne, så en restore ville ikke gøre nogen forskel.

Kan du ikke lige komme med et svar så du kan få point!
Avatar billede nitz Nybegynder
04. december 2008 - 22:10 #9
Hov, Hej Eric, så slet ikke at du havde svaret! Så det vil sige at der måske ikke har været ændringer på serveren alligevel?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. december 2008 - 22:35 #10
Ikke nødvendigvis.