Avatar billede prec Nybegynder
04. december 2008 - 15:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

WCF Client/Server debugging i samme Visual Studio

Jeg sidder og pusler med et projekt hvor jeg har en server og en klient der kommunikerer med hinanden via WCF.

Jeg udfører noget lazy loading på klienten der forespørger om data fra serveren når det skal bruges, typisk når man tilgår en property. Det virker uden problemer.

Problemet opstår når jeg kører både server og klient i visual studio, begge i debug mode. Når jeg sætter et breakpoint på klienten, og enten hover musen over en property, eller tilgår den via et watch eller immediate window... så får kaldet timeout.

Jeg har lavet et projekt der i meget simple træk viser problemet, det kan hentes her: http://www.mobilize.dk/WcfIssue.zip

Køres serveren ikke i debug mode, virker det.

Der er altid den løsning at køre server og klient i hver sin visual studio, men jeg ville gerne have at man kan steppe mellem server og klient ubesværet.

Umiddelbart formoder jeg at problemet skyldes at visual studio debuggeren låser alle processer hver gang der sker et kald for at sikre concurrency, men det er blot min teori.

Jeg spørger derfor jer alle sammen, om i ved hvad det skyldes, og om det evt. kan omgås.

På forhånd tak.
Avatar billede prec Nybegynder
05. december 2008 - 18:16 #1
Jeg formoder ud fra de manglende svar på dette, at min første antagelse nok har været rigtig. Debuggeren låser alle processer og tråde når man stepper gennem koden for at bevare concurrency, hvilket egentlig også giver mening når man tænker over det.

Løsningen må være at køre server og client i hver sin visual studio, lettere besværligt, men nok nødvendigt.

Jeg lader den stå åben lidt endnu i tilfælde af at nogen melder sig med en mulig work-around.
Avatar billede prec Nybegynder
18. december 2008 - 18:03 #2
a