Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 14:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

DES-kryptering

Hej eksperter,

Nu har jeg søgt lidt med min ven Google, men jeg kan ikke find en ordentlig tutorial til DES-kryptering. Kan jeg få jer til hurtigt at skrive et eksempel, der krypterer en streng og derefter afkrypterer den tidligere resulterende siphertext? Ingen store forklaringer eller noget - bare det helt grundlæggende :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. december 2008 - 14:30 #1
Der er et ganske godt eksempel på, hvordan man kryptere en fil her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.security.cryptography.des.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2008 - 15:06 #2
using System;
using System.Text;
using System.Security.Cryptography;

public class MainClass
{
    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static DES des = new DESCryptoServiceProvider();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = des.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = des.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        Console.WriteLine(Encrypt("Dette er en test !", "hemmelig"));
        Console.WriteLine(Decrypt(Encrypt("Dette er en test !", "hemmelig"), "hemmelig"));
    }
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 15:33 #3
Tak :) Bare smid et par svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2008 - 04:16 #4
svar
Avatar billede aaberg Nybegynder
05. december 2008 - 08:00 #5
:-)