Avatar billede powerj Nybegynder
03. december 2008 - 23:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til drop down menu. Virker ikke i IE7

Hej,

Jeg kan ikke få min drop down menu til at virke i IE. Når jeg flytter musen i menuen i FF, så vises mine sub menus, men der sker ingenting i IE7.

Her er min kode:

-----------------HTML--------------------
<ul class=menu>
    <li>
        <a href=#>12314</a>
        <ul>
            <li><a href=#>32423</a></li>
        </ul>
    </li>
</ul>

-----------------CSS----------------------
.menu li ul
{
    display: none;
}

.menu li:hover > ul {display: block;}

-------------------------------------------

Jeg har kæmpet med det i 2 dage, nu giver jeg snart op.
Avatar billede zips Juniormester
04. december 2008 - 01:56 #1
Med så lidt kode er det ikke muligt :)

Her er et par link til menuer, hvor du kan se og lære lidt mere om det.
http://www.cssplay.co.uk/menus/
http://www.dynamicdrive.com/style/
Avatar billede powerj Nybegynder
04. december 2008 - 07:56 #2
hmm... Det virker korrekt i Firefox...
Avatar billede ssv Nybegynder
04. december 2008 - 08:51 #3
.menu li:hover > ul {display: block;}  <-  Er nok den der er knas med. :-)
Avatar billede powerj Nybegynder
04. december 2008 - 09:20 #4
Hvad er problemet med den?
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2008 - 16:24 #5
<ole>

Der er sådan set ikke noget galt med den, hvis man ellers koder ordentligt - og ikke skal understøtte IE6 (hvad vi alle vel stadig bør).

IE6 understøtter ikke den del af CSS-standarden, som omhandler child selectors, men det gør IE7. Problemet er nok, at du selv disabler CSS i dit dokument ved at udelade DTD'en - eller bruger en ufuldstændig.

Prøv at lægge et link til din kode, så vi kan se, hvad det er for fejl, du laver

/mvh
</bole>
Avatar billede zips Juniormester
04. december 2008 - 16:54 #6
Som olebole skriver, så er det faktisk muligt med så lidt kode og det du har skrevet virker fint i IE7, FF3, Opera, Safari, Chrome og Flock men ikke i IE6 som jeg lige testet det i igår, den kræver noget mere kode, så som olebole skriver er det noget andet som gør at det ikke virker.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
    <title>Test page</title>

<style type="text/css">
.menu li ul {display: none;}
.menu li:hover > ul {display: block;}
    </style>
</head>
<body>
<ul class=menu>
    <li><a href="#">12314</a>
        <ul>
            <li><a href="#">32423</a></li>
        </ul>
    </li>
</ul>
</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2008 - 22:00 #7
- men man kan jo meget vel argumentere - som det heftigt har været gjort indenfor W3C - for, at det ikke giver ret meget mening at bruge CSS til den slags. Det bør helt klart løses med script, hvis opdelingen af webkode i opmærkning, udseende, funktionalitet og data skal give mening  ;o)

Historien og bagudkompatibilitet har dog gjort, at man har ladet hover blive under CSS - og oven i købet udvidet anvendelses mulighederne - men det betyder jo ikke, man nødvendigvis er tvunget til at mudre sin kode  =)
Avatar billede powerj Nybegynder
05. december 2008 - 14:57 #8
Mange tak for jeres svar, jeg prøver det med det samme.
Avatar billede powerj Nybegynder
05. december 2008 - 15:08 #9
Din testside virker fint, men det virker desværre ikke der hvor jeg skal implementere det :(.
Jeg kan virkelig ikke se hvor det går galt.

Hvis der er en af jer det vil hjælpe med dette vil jeg være yderst taknemmelig.
Kilden til siden hvor det bliver brugt er her:
http://kviktrafikskole.dk/skin.txt (asp side)
http://kviktrafikskole.dk/menu.css
Avatar billede zips Juniormester
05. december 2008 - 16:23 #10
Den menu form du prøver at lave, virker ikke hvis din side er i quirks mode, jeg kan kun lægge de 2 filer ind og rette så stien til menu.css virker.

Her står den så i quirks mode da jeg har alt dit asp i toppen, sletter jeg det virker det, så måske er det fejlen at den køre i quirks mode
Avatar billede powerj Nybegynder
05. december 2008 - 23:39 #11
Mange tak for jeres hjælp, det ledte mig på sporet af fejlen.

Problemet er at hvis der er nogen tegn inden

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/DTD/strict.dtd">

så bliver siden kørt som quirks i IE6+.

Tusind tak for jeres hjælp.

zips, jeg tror det er dig der skal have points for denne her, da det var dit der ledte mig på sporet af det her.
Avatar billede zips Juniormester
08. december 2008 - 21:15 #12
Her er et svar :)

Men mener klart at olebole også har givet input som kunne løse det.