Avatar billede testing Nybegynder
03. december 2008 - 11:47 Der er 11 kommentarer

Cache af hjemmeside

Nogle der kan forklare hvordan man bruger cache så ens hjemmeside??

Eller kan komme med links til guider!
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2008 - 11:53 #1
Avatar billede kalp Novice
03. december 2008 - 11:53 #2
Der er ikke rigtig nogle ben i, at cache..
Det mere og vide hvad man kan cache i sit website:)
Jeg cacher f.eks et XML document med forskellige indstillinger.
Dermed slipper jeg for og skulle læse den fra harddisken hver gang den skal benyttes.
Der skal ikke mere til og cache end nedenstående linje.
Application[KEY] = ditObject;

Jeg vil ikke bagatelisere emnet.. men tror mere du skal læse lidt teori om hvad caching er og ikke så meget hvordan det benyttes. Det er nemlig ikke det svære.
Avatar billede testing Nybegynder
03. december 2008 - 12:06 #3
Det kan godt være det er fordi jeg ikke er helt med på hvodan det foregår...

f.eks på min forside, har jeg noget tekst som bliver udlæst fra db til en label, hvordan kan jeg gøre så denne bliver cached?
Avatar billede kalp Novice
03. december 2008 - 12:11 #4
if(Application["LabelText"] == null) {
1. udlæs fra din database.
2. Application["LabelText"] = din database text
}

dinlabel.Text = Application["LabelText"].ToString();

I grove træk:)
Avatar billede testing Nybegynder
03. december 2008 - 12:13 #5
Og dette gøres on PageLoad?
Avatar billede kalp Novice
03. december 2008 - 12:15 #6
det gøres der hvor du plejer at kalde din database.. så ja det er vel pageload du har det i pt:)

Hvis denne betingelse ikke er sand if(Application["LabelText"] == null)
vil den aldrig køre din database kode fordi det betyder at du har allerede gjort det tidligere og informationen er nu cached i Application["LabelText"]

:)
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2008 - 12:16 #7
Eeh, inden du siger for meget, kalp, vil jeg bare gøre opmærksom på at:
Application[KEY] = ditObject; ikke er caching.

Application klassen giver mulighed for at gemme statisk data på applikationsniveau. Caching giver mulighed for meget mere end det. Henter du f.eks. data fra en database i PageLoad eventet på en eller anden side, kan du cache disse data med Cache klassen, for at disse data ikke bliver hentet op, hver gang siden hentes. Når man tilføjer data til Cache klassen, giver man samtiddig en Expiration tid. Når denne tid er gået, skal data hentes og Caches fra databasen igen.

Du kan også cache hele sider, så siden slet ikke bliver rendered, men i stedet hentet fra cachen. Her skal man igen huske at give siden en Expire tid, så den en gang imellem blivere rendered igen. Se mit første link, for en forklaring på hvordan dette gøres.
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2008 - 12:19 #8
Man kan vel godt kalde det caching at gemme noget data i Application, men caching er meget mere end det.
Avatar billede kalp Novice
03. december 2008 - 12:19 #9
aaberg_cc >> Application er skam også caching og ud fra hans beskrivelse er det også på applikationsniveau det ønskes. Om ikke andet ændre han blot Application til Cache.. Det er samme syntax.
men som sagt så bagatelisere jeg det nok, men tror ikke han har brug for mere end det;)
Avatar billede kalp Novice
03. december 2008 - 12:20 #10
dvs. jeg tror han blot har brug for Application!
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2008 - 12:43 #11
testing -> uanset om du har brug for simpel caching, eller lidt mere avanceret caching, så findes der masser af forklaring på nettet. Her er et simpelt google søg:
http://www.google.com/search?hl=en&q=asp.net+chaching&btnG=Google+Search&aq=f&oq=