Avatar billede hobbittend Novice
02. december 2008 - 19:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilket sprog er optimalt

Hey!

Jeg har ikke den store erfaring med programmering. Jeg er begyndt lidt på Visual Basic, og har lavet en del HTML og en anelse CSS.

jeg har en ide om et større projekt som jeg synes kunne være sjovt at udvikle evnerne til at kunne lave, for derefter at komme igang med det.

Funktionerne skulle være noget i retning af:
database over en masse artikler, billeder og videoer. Disse skal kunne indeles i emner og kunne søges på efter forskellige kriterier. Måske skal brugerne kunne stemme på dem, og tilføje kommentarer.

Som admin kunne man ønske en funktion der giver en mulighed for at se hvilke kommentarer der er kommet for nyligt i en samlet tråd, uden at bladre alle siderne igennem.

Brugerne skal måske kunne indsende artikler mm. også..

Det er kun meget grovt hvad der skulle kunne være.
Der skulle være gode muligheder for at udvide og udvikle.

Hvilket sprog ville være optimalt?
Er det tilstrækkeligt med PHP og SQL?
Skal der bruges ASP?

Og hvad er nødvendigt at lære for at lære det nu krævede sprog?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. december 2008 - 19:27 #1
SQL er noedvendigt med database omend SQL'en eventuelt kan genereres.

Det kunne laves i PHP.

Det kunne ogsaa laves i ASP.NET (med C# eller VB.NET).

Jeg ville ikke lave det i ASP (med VBS). ASP er paa vej ud.

Alternativer til PHP og ASP.NET:
  Java EE
  Zope og Python
  Ruby on Rails

Der er naeppe et sprog som bare er bedst uanset detaljerne.

Generelt vil du formentligt vaere bedst tjent med det sprog som du kender bedst !
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. december 2008 - 19:28 #2
"Er det tilstrækkeligt med PHP og SQL?
Skal der bruges ASP?"

Hvis det er fordi du står mellem php og asp skal det da lige siges at asp altså ikke nødvendigvis er bedre end php. Du kan det samme med de to sprog.
Jeg synes PHP og SQL lyder ganske fornuftigt.

Man lærer på forskellig måde.
Du kan finde bøger om sproget, du kan læse hele dokumentationen (nok temmelig tungt)
Eller du kan finde eksempler på hvad du har brug for, og langsomt finde ud af, hvorfor gør den det? Hvad sker der hvis jeg gør det? Er den del nødvendig, osv. Så forstår man langsomt sproget.
Du skal dog ikke forvente du kan sproget på en uge :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. december 2008 - 19:29 #3
Mht. til ASP.NET kan man sige at fordelen ved at lære det, er at du på sigt også kan bruge C# til at lave programmer med. På den måde kan du to ting med samme sprog.
Avatar billede hobbittend Novice
07. december 2008 - 22:31 #4
Tak for hjælpen...
tror så jeg vil fortsætte lidt med VB og gå lidt i gang med PHP :)
Avatar billede hobbittend Novice
04. januar 2009 - 22:30 #5
Svar accepteret...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2009 - 00:56 #6
var det en opfording til at smide svar ?