Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 21:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

opdatere database

er der nogen der kan forklare hvordan man retter i en database ?
Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 21:28 #1
hvis du mener opdatere med udgangspunkt i en form:
set conn = server.createobject(\"adodb.connection\")
conn.open \"dsn\", \"uid\",\"pwd\"
sql = \"update Tabel set overskrift = \'\"&Request.form(\"overskrift\")&\"\' where id = \" & Request.form(\"id\")
set res = conn.execute(sql)
Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 21:36 #2
ehmmm kan du ikke lige give lidt mere jeg kan forholde mig til?
Jeg tænker på at indholdet af databasen skal vel hentes først.

Jeg har f.eks. en database med brugernavn og adgangskode i og vil gerne have mulighed for at ændre adgangskode/brugernavn.
Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 21:46 #3
ændre for den enkelte bruger - altså han gør det selv eller du ændrer alle?
Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 21:48 #4
han ændre sin egen info
Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 21:53 #5
oki..

han er logget ind nu og hans brugernavn og id, ligger i session, altså:
session(\"user\") = \"mig\"
session(\"userid\") = \"124\"
--> og vi antager at hans username + pwd hentes fra db!

han vil opdatere sit eget info:
en form med det allerede eksisterende. info forestiller vi os er her, og han ændrer det han vil, han trykker på gem mine nye info og så sker følgende:

sql = \"update Users set username= \'\"&Request.form(\"username\")&\"\' where id = \" & session(\"userid\")
set res = conn.execute(sql)

.... naturligvis skal der testes for om brugernavn findes i forvejen etc. men det orker jeg ikke pt.!
Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 22:11 #6
vil du vise det der med at teste for om brugernavnet findes i forvejen for 20pts ekstra ?
Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 22:16 #7
prøv dette --> er ej testet!

SQLFindesBrugerNavn = \"select brugernavn from Users where brugernavn = \'\"&Trim(Request.form(\"username\"))&\"\'\"
set resfindesbruger = conn.execute(SQLFindesBrugerNavn)
n = resfindesbruger.EOF
if n >= 0 then
  Response.write \"brugernavn findes i forvejen\"
else
  sql = \"update Users set username = \'\"&Request.form(\"username\")&\"\' where id = \" & session(\"userid\")
set res = conn.execute(sql)

end if

Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 22:18 #8
dette er én måde at gøre det på, der findes andre måder - deslige skal man huske at teste for ugyldige tegn --> fx. \' eller for % når man logger ind! Har besøgt flere sites hvor jeg i brugernavn kunne skrive følgende i brugernavnsboksen: like \'%g%\'

Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 22:23 #9
nu må du ikke forvente det helt store af det jeg har postet --> det kan optimeres og gøres meget mere sikkert, men ikke for point, der snakker vi kroner-øre!
Du kan evt. kigge på http://www.activeserverpages.dk, http://www.asp.dk for supplerende eksempler som kan udbygge scriptet.

Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 22:24 #10
sidder også nu og kigger dit igennem, samtidig med at jeg modificere det til at passe til min egen side. plus at kigge lidt tutorials/artikler rundt omkring.
Du får sq bare pointne. Tak for hjælpen
Avatar billede slash Nybegynder
28. juni 2001 - 22:28 #11
var så lidt :)

Sidder faktisk selv med et brugerstyringssystem - 18 tabeller relateret til hinanden på kryds og tværs - men det system tager højde for alt - grupper, subgrupper, test/validering/samtidighedskontrol - ja you name it!
Avatar billede www.hawtoo.dk Nybegynder
28. juni 2001 - 22:46 #12
hehe