Avatar billede s0mmer Nybegynder
28. november 2008 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Simpelt loginscript

Hej eksperter,

Jeg har flg loginscript:

    If Request.Form("Login") = "true" Then
        set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        Conn.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxxx;Password=xxx;"

        Set rs = CreateObject("ADODB.Recordset")
        strSQL = "SELECT * FROM customers WHERE (password = '" & Request.Form("txtPassword") & "') AND (email = '" & Request.Form("txtEmail") & "')"
        Set rs = Conn.Execute(strSQL)

        If Not (rs.BOF or rs.EOF) Then
            loginError = "Bruger findes!!!!!"

        Else
            loginError = "Bruger findes ikke"
        End If

        rs.close
        set rs = Nothing
        Conn.Close
        Set Conn = Nothing
    End if

Den vil ikke finde nogen bruger, så jeg skal lige være sikker på at det er rigtig kodet?
Avatar billede softspot Forsker
28. november 2008 - 14:04 #1
Det er en lidt farlig måde at checke for loginoplysninger, da du har åbnet for SQL-injections. Benyt hellere Command-objektet til at udføre din forespørgsel:

    If Request.Form("Login") = "true" Then
        set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        Conn.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxxx;Password=xxx;"

        strSQL = "SELECT * FROM customers WHERE ([password] = ? AND email = ?)"

        set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
        set cmd.ActiveConnection = Conn
        cmd.CommandType = adCmdText
        cmd.CommandText = strSQL
        cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@password", adVarChar, adParamInput, 50, Request.Form("txtPassword"))
        cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@email", adVarChar, adParamInput, 255, Request.Form("txtEmail"))
        Set rs = cmd.Execute()

        If Not rs.EOF Then
            loginError = "Bruger findes!!!!!"

        Else
            loginError = "Bruger findes ikke"
        End If

        rs.close
        set rs = Nothing
        Conn.Close
        Set Conn = Nothing
    End if

Du skal have flg. METADATA-element i toppen af din asp-fil:

<!-- METADATA TYPE="typelib" uuid="00000205-0000-0010-8000-00AA006D2EA4"  -->

Se i øvrigt min artikel vedr parameterisering (http://www.eksperten.dk/artikler/1250) for hjælp til at bruge Command-objektets basale funktioner.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
01. december 2008 - 12:13 #2
softspot > perfekt :) send svar så får du points..
Avatar billede softspot Forsker
01. december 2008 - 12:17 #3
Velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
08. december 2008 - 22:55 #4
Tak for point :)