Avatar billede somethingwhat Nybegynder
27. november 2008 - 18:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Class og grundlæggende forståelse

Hej.
Jeg arbejde engang med asp/vb-script for en del år siden, og side lavet en masse andet. Nu vil jeg tilbage til programmeing med MS VS 2005/8.
I denne nye verden har jeg stadig ikke fået en grundforståelse af klasser.

Er der en eller anden venlig sjæl som kan skære det ud i pap for sådan en som mig. Hvorfor, hvornår, hvordan. Takker på forhånd.
*Jesper
Avatar billede somethingwhat Nybegynder
27. november 2008 - 18:38 #1
Jezz. Det gik lidt stærkt :)

Prøver lige igen:
Jeg arbejdede engang med asp/vb-script, for en del år siden, og har siden lavet en masse andet. Nu vil jeg gerne tilbage til programmering med MS VS 2005.

I denne nye verden har jeg stadig ikke fået en grundforståelse af klasser.

Kan en eller anden venlig sjæl skære det ud i pap for sådan en som mig. Hvorfor, hvornår & hvordan. Takker på forhånd.
*Jesper
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2008 - 18:44 #2
Ja - du kommer jo ikke langt i VB.NET uden at have forstået klasser.

Der må være en del på nettet om emner.

Jeg finder bl.a.:

http://www.codeproject.com/KB/vb/OOPS_In_VBNET.aspx
http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2001/09/25/oop_vb.html

De er ikke helt nye, men for basal VB.NET og OOP kan de måske bruges alligevel.
Avatar billede somethingwhat Nybegynder
29. november 2008 - 15:06 #3
Tak Arne. Det med at oprette og bruge dem klasser forstår jeg nogenlunde. Det med at planlægge på forhånd, i kravspec'en om du vil, forstår jeg ikke helt endnu. Hvornår er det en klasse jeg skal bruge vs en funktion som gør det samme? Kan man overforbruge klasser, osv.

Har du noget om den slags?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2008 - 15:28 #4
Der er nogle sprog som slet ikke har funktioner udenfor klasser - så det må være
åbenlyst at klasser ikke kan overforbruges, når 100% er helt fint.

Men naturligvis skal man vælge at lave de rigtige klasser. Og det er i høj grad
det som er forskellen på en god og en dårlig programmør. Og det er ikke nemt. Men
erfaring gør mester også på det område.

Det er ikke en ustruktureret gætte process. Der findes metoder til at nå frem
til en objekt model.

Start med og læs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_analysis
http://en.wikipedia.org/wiki/Object_oriented_design

(bemærk at disse koncepter er generelle for objekt orienteret programmering og
er ikke specifikke for VB.NET)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2009 - 02:58 #5
all set ?