Avatar billede jaudk Nybegynder
24. november 2008 - 20:29 Der er 7 kommentarer

Hvad symboliserer trekanten?

Hej,

Jeg har selv fundet frem til at trekanten kan symbolisere:

- Treenigheden, tre forskellige i én samlet enhed: Faderen, Sønnen og Helligånden.

- Gud som skaber og ild

- Hos Frimurerne spiller trekanten en vigtig rolle, som symbol på styrke, skønhed og gudernes visdom.

Har i nogle andre bud på, hvad en trekant med spidsen opad, kan symbolisere?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2008 - 20:37 #1
Avatar billede mamasushi Nybegynder
24. november 2008 - 21:44 #2
Med spidsen opad symboliserer den ifølge indisk og østlig tro også det mandlige køn (og logisk nok, nedad det kvindlige).. Kan bl.a. ses i gamle malede yantraer (geometriske mønstre på væg eller stof, ligesom dem buddhistiske munke også laver) i templer m.v.

:)
Avatar billede hoeks Nybegynder
29. november 2008 - 17:42 #3
I forbindelse med mit studie (informationsvidenskab på Aarhus Universitet) har vi i de seneste uger snakket meget om geometriske former og deres betydning.
Ser man det fra en semiotisk tilgangsvinkel er trekanten tegn på spænding, processer og handling. Trekanten kan altså næsten sammenlignes med brugen af verber i skriftsproget.
Derudover er trekanten - i kraft af sine hårde vinkler - tegn på noget menneskeskabt og maskinelt. Modsat eksempelvis de runde former, der knytter sig til det naturlige og varme.

Slutteligt kan der, som mamasushi nævner, drages paraleller til det mandelige køn og det indeholder også i høj grad et religiøst aspekt.

Håber du kunne bruge det til noget.
Avatar billede jaudk Nybegynder
01. december 2008 - 10:32 #4
Hej,

tak for de fine svar. - hoeks: Hvad er en semiotisk tilgangsvnkel?

Har du evt. nogle kilder på de ting du skriver?
Avatar billede hoeks Nybegynder
01. december 2008 - 16:03 #5
semiotisk tilgangsvinkel: http://da.wikipedia.org/wiki/Semiotik

Teksten hvorfra oplysningerne er hentet er "Reading images" afKress og Van Leuwens. Ved ikke om den er tilgængelig på nettet.
Avatar billede jaudk Nybegynder
01. december 2008 - 17:13 #6
Mange tak for svar - kan folk lige lave et svar :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
01. december 2008 - 17:31 #7
Velbekomme, svar kommer her.  :-)