Avatar billede mussepower5 Nybegynder
24. november 2008 - 19:51 Der er 4 kommentarer

Insæt billede

Hejsa!

Jeg sidder og læser lidt på c++ og har fået det til at virker ( Åbne et vindue )

Vær opmærksom på dette er kopiret ( vilket vil sige det engelsk, er kun ved at lære det, har nemmest ved at se koden og så lærer det ):

#include <windows.h>

LRESULT CALLBACK WindowProcedure(HWND hwnd, unsigned int message, WPARAM wParam, LPARAM lParam);

class MyWindow {
    public:
        MyWindow(WNDPROC winProc, char const * className, HINSTANCE hInst);
        void Register() {
            ::RegisterClass(&_class);
        }
    private:
        WNDCLASS _class;
};

MyWindow::MyWindow(WNDPROC winProc, char const * className, HINSTANCE hInst) {
    _class.style        = 0;            // Windows Style (future article)
    _class.lpfnWndProc  = winProc;            // The Window Procedure
    _class.cbClsExtra    = 0;            // Extra memory for this class
    _class.cbWndExtra    = 0;            // Extra memory for this window
    _class.hInstance    = hInst;            // The definition of the instance of the application
    _class.hIcon        = 0;            // The icon in the upper left corner
    _class.hCursor      = ::LoadCursor(0, IDC_ARROW);    // The cursor for this window
    _class.hbrBackground = (HBRUSH)(COLOR_WINDOW + 1);    // The background color for this window
    _class.lpszMenuName  = 0;            // The name of the class for the menu for this window
    _class.lpszClassName = className;        // The name of this class
}
class WindowCreator {
    public:
        WindowCreator() : _hwnd(0) {}    // Inline contructor
        WindowCreator(char const * caption, char const * className, HINSTANCE hInstance);
        void SetVisible(int cmdShow) {    // Makes the window visible after it is created
            ::ShowWindow(_hwnd, cmdShow);
            ::UpdateWindow(_hwnd);
        }
    protected:
        HWND _hwnd;
};

WindowCreator::WindowCreator(char const * caption, char const * className, HINSTANCE hInstance) {
    _hwnd = ::CreateWindow(
        className,        // Name of the registered window class
        caption,        // Window Caption to appear at the top of the frame
        WS_OVERLAPPEDWINDOW,    // The style of window to produce (overlapped is standard window for desktop)
        CW_USEDEFAULT,    // x position of the window
        CW_USEDEFAULT,    // y position of the window
        CW_USEDEFAULT,    // width of the window
        CW_USEDEFAULT,    // height of the window
        0,        // The handle to the parent frame (we will use this later to simulate an owned window)
        0,        // The handle to the menu for this window (we will learn to create menus in a later article)
        hInstance,     // the application instance
        0);        // window creation data
}

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInst, HINSTANCE hPrevInst, char * cmdParam, int cmdShow) {
    char className[] = "Program";
    MSG  msg;
    int  status;

    MyWindow myWindow(WindowProcedure, className, hInst);
    myWindow.Register();

    WindowCreator window("Programming Is Fun!", className, hInst);
    window.SetVisible(cmdShow);

    while((status = ::GetMessage(&msg, 0, 0, 0)) != 0) {
        if(status == -1) {
            return -1;
        }

        ::DispatchMessage(&msg);
    }

    return  msg.wParam;
}

LRESULT CALLBACK WindowProcedure(HWND hwnd, unsigned int message, WPARAM wParam, LPARAM lParam) {
    switch(message) {
        case WM_DESTROY:
            ::PostQuitMessage(0);
            return 0;
    }

    return ::DefWindowProc(hwnd, message, wParam, lParam);
}

________________________________________________________________

Kan i måske give et hint eller noget andet sådan ejg måske kunne finde ud af at lægge et billede ind i dette vindue?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
24. november 2008 - 22:45 #1
Du kan måske få lidt inspiration her:
http://damb.dk/snip/bitmap.html
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 02:34 #2
Virker der også i MFC sammehæng ?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
25. november 2008 - 19:26 #3
Man kan sådan set godt bruge det sammen med MFC, men så vidt jeg kan se er mussepower5's kode ikke MFC.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2008 - 23:40 #4
Du har ret. Jeg synes bare at det ligned MFC med classes og :: foran Win32 API kald.