Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
23. november 2008 - 11:02 Der er 8 kommentarer

Hente udtræk fra database - og få dem vist pænt

Hej eksperter

Jeg har lavet et søgescript, hvor jeg henter søgeudtræk fra en database:

$result = mysql_query("select * from history where intro like '%$seek%' or text like '%$seek%' ORDER BY id DESC LIMIT $aa,$vis");
$result2 = mysql_query("select * from history where intro like '%$seek%' or text like '%$seek%'");
$number = mysql_num_rows($result2);
print  "Din søgning på: <b>$seek</b> gav $number resultater<BR><BR>";
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
print "    ...............

her udskrives teksten så:
<font color='#999999' face='Tahoma'>$row[text]</font><br><p>

men problemet er, at nogle af teksterne fylder en del.
så vil gerne have lavet således at der kommer til at se ud som det her:

NU:::
<b>Windows Chicago starter op</b>

På billedet ses Windows Chicago, som er i gang med at starte op. Denne version af Windows Chicago første interne skridt hos Microsoft til, at levere deres hurtigs solgte operativsystem Windows 95. På selve opstart billedet står der nu Windows 95, og inde i systemet, står der også Windows 95 de fleste steder. - Hvor med vi kan konkludere at navnet Windows 95 blev fastlagt i 1994.

Efter:::
<b>Windows Chicago starter op</b>

På billedet ses Windows Chicago, som er i gang med at starte op. Denne version af Windows Chicago første interne skridt hos Microsoft til, at levere.....

Altså således at der kun bliver printet 3-4 linier efterfulgt af nogle .....

Der bruges <a href="..... som link på teksten som udskrives!
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 11:09 #1
substr($row[text],0,160)

viser kun de første 160 tegn
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 11:10 #2
Men du kunne ligeså godt gøre det i din query
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 11:10 #3
LEFT(text, 160)
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
23. november 2008 - 11:25 #4
Det var jo næsten for nemt :P...

Læg et svar, det virker :D
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 11:27 #5
nej :O)

Og det er en go' ting kun at hente det fra DB som man skal bruge !!!!!
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
23. november 2008 - 11:30 #6
Ja ellers bliver det for uoverskueligt :P

Men læg nu et svar, så jeg kan komme videre :P

og Tak
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 11:36 #7
Nej, svar selv !

Og det er nu ikke så meget for uoverskuelighedens skyld, som det er for belastning af server, at du ikke skal hente mere end nødvendigt.
Avatar billede showsource Seniormester
23. november 2008 - 13:22 #8
Hvis nu du lægger et svar, og tager de fleste point selv.....