Avatar billede crolesen Nybegynder
22. november 2008 - 19:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sort by en dato som jeg selv indtaster i databasen

Jeg skal bruge så jeg kan ordne tabellen i rækkefølge for dato. Men denne dato skal stå sådan 21/11-08, og jeg skal selv indtaste datoerne i databasen. ved ikke lige hvordan jeg skal trække dem ud så de kommer til at stå i rigtig rækkefølge.

Nogen der kan hjælpe mig her?
Avatar billede crolesen Nybegynder
22. november 2008 - 20:01 #1
og det skal ikke bare være sort by id, da jeg måske ikke skriver dataene ind i rækkefølge, så de begivenheder der er kommer efter hinanden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. november 2008 - 20:42 #2
Brug altid datoformatet i databasen. Så laver du om til og fra den måde du ønsker at vise det for brugeren.
Avatar billede coderdk Praktikant
22. november 2008 - 21:05 #3
Hvad Erik siger. Det er den rigtige måde ;)
Avatar billede crolesen Nybegynder
23. november 2008 - 18:31 #4
Tak for hjælpen. Hvordan får jeg lige omskrevet 2008-11-23 til 23/11-08?

Christian
Avatar billede coderdk Praktikant
23. november 2008 - 18:36 #5
Med strtotime og date. F.eks.:

echo date( "d/m-y", strtotime( "2008-11-23" ) );

Eller direkte i din SELECT med DATE_FORMAT:

  http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html#function_date-format

Eller UNIX_TIMESTAMP sammen med PHP's date:

  http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html#function_unix-timestamp
Avatar billede crolesen Nybegynder
14. marts 2009 - 20:07 #6
tak for hjælpen for meget lang tid siden