Avatar billede munof Nybegynder
21. november 2008 - 13:33 Der er 3 kommentarer

værdi i database som overskrives med ny værdi

Jeg har et regneark med skjulte databaser med navne og numre:

Ser cirka sådan ud:
  A    B
1 navn1 nummer1
2 navn2 nummer2
3 navn3 nummer3

Navn# er sorteret alfabetisk.

PÅ forsiden af mit regneark skal jeg have muligheden for at ændre nummer# uden at åbne den skjulte database. (Bruger fatter intet af excel)

Jeg har sat en combi boks op hvor man vælger navnet og nedenunder den en vlookup som henter det allerede eksisterende nummer.

Kunne man istedet for vlookup, indtaste det nye nummer og få en macro til at overskrive det allerede eksisterende nummer udfra det navn man har valgt i combi boksen.

Har kigget lidt på match og adress og set om disse funktioner kunne bruges, men den skal vel løse det vi VB.

Håber spørgsmålet er fyldestgørende nok.
Avatar billede jkrons Professor
21. november 2008 - 14:34 #1
Prøv med en makro i stil med denne. Den skal selvfølgelig tilpasses til de rigtigr ark og celler:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Target.Address = "$A$1" Then
        Range("a2").FormulaLocal = ("=LOPSLAG(a1; alt; 2; Falsk)")
    End If
    If Target.Address = "$A$2" Then
        For Each c In Sheets(1).Range("e1:e3").Cells
            If c.Value = Sheets(2).Range("a1").Value Then
                c.Offset(0, 1) = Sheets(2).Range("A2").Value
            End If
        Next c
    End If

End Sub
Avatar billede munof Nybegynder
21. november 2008 - 15:00 #2
Lige et tillægsspørgsmål til din macro.

Target.adress="$a1" hvilken del referere den til?

Min vlookup referance celle?
Cellen med ændringen i?
eller 1. celle i mit skjulte regneark?
Avatar billede jkrons Professor
21. november 2008 - 23:57 #3
A1 er cellen som din komboboks, skirver i.
A2 er cellen, som værdien fra databasen hentes til.
Begge disse er i Ark2.
I Ark1 er selve databasen. I dette tilfælde i et navngivent område ved navn "alt". Dette område befinder sig i D1:E3. Når der skal skrives tilbage leder den efter værdien i A1 i D-kolonnen og skriver værdien fra A2 til E-kolonnen.

Det hele skal ligge i arkets kodemodul.