Avatar billede montago Praktikant
21. november 2008 - 12:39 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Update ved Insert hvis eksistens er sand

Jeg er i gang med et import program til en MSSQL database

dataene ligger i DAT filer som jeg klipper i stykker og generere INSERT sætninger ud af (pr linje)

Dét jeg savner, er en SP eller en EVENT (eller TRIGGER hedder det vel) som :

- automatisk erstatter rækken hvis der er unique_index errors

ELLER

- automatisk sammenligner unique index kollonner og laver en UPDATE hvis den findes i forvejen...

jeg gætter på de er lige hurtige til inserts ?

jeg kan evt. Compile DAT filen til en CSV - og lave en BULK insert i stedet... men i så fald skal jeg have hjælp med min insert, sådan at fejlhåndtering finder sted.
Avatar billede montago Praktikant
21. november 2008 - 12:41 #1
btw. vi snakker om 100 tabeller hvor jeg er for doven til at finde unique_index på dem  - og derved lave mine updates selv.
Avatar billede montago Praktikant
21. november 2008 - 12:43 #2
Pointen er at kunne opdatere databasen når der kommer nye data, som måske findes i forvejen via deres index.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
22. november 2008 - 03:04 #3
Det her hjælper dig ikke helt, men du kan måske arbejde lidt videre med ideen:

CREATE TRIGGER UpdateOnDuplicateInsert
ON dbo.DinTabel
INSTEAD OF INSERT
AS
BEGIN TRY
  INSERT INTO dbo.DinTabel
  SELECT * FROM inserted
END TRY
BEGIN CATCH
  UPDATE dbo.DinTAbel
  SET ...
END CATCH
END
GO

Problemet ved ovenstående er, at der godt kan være mere end én række i inserted tabellen, så måske bør man udenom hele try catch blokken loope alle rækker i inserted igennem via en cursor fx, og så for hver af dem forsøge inserten, og så håndtere hvis det går galt. Der mangler så den logik der skal ske i de tilfælde hvor insert'en fejler. Der har jeg ikke lige noget godt bud på hvordan den skal gribes an, da det må være noget med at slå op i nogle systemtabeller og se efter unique indexes, og hvilke kolonner de findes på.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2008 - 04:27 #4
Om man catcher fejl ved INSERT og laver UPDATE i trigger eller app gør nok ikke
den store forskel.

Jeg ville nok gøre det i app, fordi i app vil det være muligt at lave en
generel metode som forsøger INSERT og hvis den fejler så selv konstruerer
UPDATE statement.

Det må være vejen frem.
Avatar billede montago Praktikant
24. november 2008 - 09:28 #5
arne :

pointen var at jeg skriver min import således:

"insert into [table] values (a,b,c,d,e,f);"

uden at vide noget om indexes eller tupple-navne ... En SQL trigger kunne derefter i samme sekund der sker en fejl, finde ud af hvilke tuppler er index og lave min update med dem.

jeg kan selvfølgelig lave en SP som returnere Index tuppler, hvorefter jeg laver insert/update med dem...
Avatar billede montago Praktikant
24. november 2008 - 09:58 #6
sjang :

det er da en start :)
Avatar billede montago Praktikant
24. november 2008 - 10:04 #7
en anden grund til at jeg ikke laver update-if-exists i programmet, er fordi det er for langsomt !

dét jeg gør, er at compilere statements på 1000 linier af "Insert into [] values ();"

hvis de 1000 fejler, tager jeg dem 1 efter 1, og logger alle som fejler.

dét jeg så i stedet kunne gøre, er jo at update dem som fejler... men igen, så mangler jeg opslags kolonnerne på tabellerne.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
02. december 2008 - 15:47 #8
Er det noget du skal gøre ofte? Skal det automatiseres eller er det bare en engangsfornøjelse?
Avatar billede montago Praktikant
02. december 2008 - 20:28 #9
det er en kørsel vi laver 4 gange om året, med cirka 100 tabeller og omkring 40+ mio records

jeg har ikke helt kunne finde ud af den smarteste og hurtigste måde at lave denne kørsel på, andet end at slette alle data hvorefter vi lægger de nye data ind.

dertil kommer så 3-4 påfyldninger som gerne skulle benytte sig af dette system hvor den opdatere automatisk (men også gerne for resten !)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. december 2008 - 17:04 #10
Hvis det kun er 40-50M og 4 gange om året så er det jo ok at slette såfremt det ikke har indflydelse på foreign keys.

Nu ved jeg ikke hvilken SQLServer i bruger, men 2005 har jo automatisk partitionering ellers kan man lave en ganske fin og stabil SSIS til den slags ETL!
Engang sad vi selv med SQL2000 og her havde jeg oprettet tabeller med kvartalsnumre+år, og så brugt views til altid at pege på den nyeste tabel/ tabeller. Ikke verdens bedste løsning, men den fungerede til vores behov. Idag ville jeg helst undgå at lave sådan noget klamp, ja faktisk helt undgå at bruge SQL2000 hehe :=)
Avatar billede montago Praktikant
09. december 2008 - 18:14 #11
SSIS =?
ETL =?

god dammit...

hvorfor findes der ikke et script til at lave en Update_if_exists_else_insert funktion ????

det må da være muligt ??
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2008 - 01:29 #12
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2008 - 01:31 #13
Jeg tror at det er ikke findes i T-SQL fordi det normalt laves i app.
Avatar billede montago Praktikant
10. december 2008 - 08:41 #14
Hmmm... så et andet spørgsmål...

er det muligt at hente de kolonnenavne som indgår i et unique index på en tabel ?

for derved at lave UPSERT SQL'en dynamisk...
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2008 - 02:31 #15
Prøv:

SP_HELPINDEX 'tabelnavn'
Avatar billede janus_007 Nybegynder
11. december 2008 - 12:12 #16
Det var netop derfor jeg spurgte til hvilken SQL version du kører med, SQL 2008 har det som du søger.

Men ellers kan man som sagt komme rimeligt langt med SSIS og når det er så sjældent som du skriver, ja.... så skal man passe på ikke at skyde gråspurve med kanoner.
Avatar billede montago Praktikant
11. december 2008 - 15:01 #17
databasen er SQL2005

men jeg tror jeg har fundet løsningen (fra en bruger på MSDN)
Avatar billede montago Praktikant
11. december 2008 - 15:01 #18
DECLARE @schema_name sysname
      , @table_name  sysname
      , @object_id  int
      , @column_name sysname
      , @is_unique  bit

--Declarations for dynamic SQL
DECLARE @sql            varchar(max)
      , @columns        varchar(max)
      , @source_columns varchar(max)
      , @on_clause      varchar(max)
      , @where_clause  varchar(max)

      , @set_clause    varchar(max)

DECLARE table_cursor CURSOR FOR
  SELECT s.name As [schema_name]
      , t.name As [table_name]
      , object_id
  FROM  sys.tables t
  INNER
    JOIN sys.schemas s
      ON t.schema_id = s.schema_id

OPEN table_cursor

FETCH NEXT FROM table_cursor INTO @schema_name, @table_name, @object_id

WHILE @@Fetch_Status = 0
  BEGIN

    --Reset dynamic SQL variables

    SET @columns = ''
    SET @source_columns = ''
    SET @on_clause = ''
    SET @where_clause = ''

    SET @set_clause = ''
    SET @sql = '
      ALTER TRIGGER [@schema_name].[tr_ioi_@table_name]
        ON [@schema_name].[@table_name]
        INSTEAD OF INSERT
      AS
        BEGIN
          BEGIN TRANSACTION

            UPDATE [@schema_name].[@table_name]
            SET    @set_clause
            FROM  inserted As [source]
            INNER
              JOIN [@schema_name].[@table_name] As [destination]
                ON @on_clause

            INSERT INTO [@schema_name].[@table_name] (@columns)
            SELECT @source_columns
            FROM  inserted As [source]
            LEFT
              JOIN [@schema_name].[@table_name] As [destination]
                ON @on_clause
            WHERE  @where_clause
          COMMIT TRANSACTION
        END'

    DECLARE column_cursor CURSOR FOR
      SELECT QuoteName(c.name) As [column_name]
          , i.is_unique
      FROM  sys.columns c
      LEFT
        JOIN (
              SELECT i.object_id
                  , x.index_column_id
                  , i.is_unique
              FROM  sys.indexes i
              INNER
                JOIN sys.index_columns x
                  ON i.object_id = x.object_id
                AND i.index_id = x.index_id
              WHERE  i.is_unique = 1
            ) i
          ON c.object_id = i.object_id
        AND c.column_id = i.index_column_id
      WHERE  c.object_id = @object_id
      ORDER
          BY c.column_id ASC

    OPEN column_cursor

    FETCH NEXT FROM column_cursor INTO @column_name, @is_unique

    WHILE @@Fetch_Status = 0
      BEGIN
        IF @is_unique = 1
          BEGIN
            SET @on_clause = @on_clause + '[source].' + @column_name + ' = destination.' + @column_name + ' AND '
            SET @where_clause = @where_clause + '[destination].' + @column_name + ' IS NULL AND '
          END

        ELSE
          BEGIN
            SET @set_clause = @set_clause + ',' + @column_name + ' = [source].' + @column_name
          END

        SET @columns = @columns + ',' + @column_name
        SET @source_columns = @source_columns + ',[source].' + @column_name

        FETCH NEXT FROM column_cursor INTO @column_name, @is_unique
      END

    --If no on clause is set, there are no unique columns on this table
    IF @on_clause = ''
      BEGIN
        PRINT QuoteName(@schema_name) + '.' + QuoteName(@table_name) + ' does not appear to have unique columns for matching - no trigger created on this object'
      END

    ELSE IF @set_clause = ''
      BEGIN
        PRINT QuoteName(@schema_name) + '.' + QuoteName(@table_name) + ' does not appear to have and non-unique columns - no trigger created on this object'
      END
    ELSE
      BEGIN

        --Trim leading commas
        SET @columns = Right(@columns, Len(@columns) - 1)
        SET @source_columns = Right(@source_columns, Len(@source_columns) - 1)

        SET @set_clause = Right(@set_clause, Len(@set_clause) - 1)
      --Remove trailing ANDs
        SET @on_clause = Left(@on_clause, Len(@on_clause) - 4)
        SET @where_clause = Left(@where_clause, Len(@where_clause) - 4)

        SET @sql = Replace(@sql, '@schema_name', @schema_name)
        SET @sql = Replace(@sql, '@table_name', @table_name)
        SET @sql = Replace(@sql, '@columns', @columns)
        SET @sql = Replace(@sql, '@source_columns, @source_columns)
        SET @sql = Replace(@sql, '@on_clause', @on_clause)
        SET @sql = Replace(@sql, '@where_clause', @where_clause)

        --SET @sql = Replace(@sql, '@set_clause', @set_clause)

        PRINT @sql
        --EXEC @sql
      END

    CLOSE column_cursor
    DEALLOCATE column_cursor

    FETCH NEXT FROM table_cursor INTO @schema_name, @table_name, @object_id
  END

CLOSE table_cursor
DEALLOCATE table_cursor