Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
21. november 2008 - 10:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan undgår man dobbelt post i mysql

hej jeg er ved at lave en kunde formular, og er kun intresseret i, at kunden bliver indsat vis han/hun ikke eksisterer i databasen i forvejen. Indtil videre har jeg fået sat siden op så jeg kan indsætte i databasen.

<!-- #include file="include/dbconnect.asp" -->

<%    'huske list: først tjek for bruger, så indsæt bruger, til sidst trækker vi bruger ud
if(request.QueryString("go")=1) then
        varFornavn = Request.Form("Fornavn")
        varEfternavn = Request.Form("Efternavn")
        varAddresse = Request.Form("Addresse")
        varPost = Request.Form("post")
        varBy = Request.Form("bynavn")
        varTlfnr = Request.Form("Tlfnr")

        KundeSql = "INSERT INTO kundearkiv (kunde_navn, kunde_efternavn, kunde_adresse, kunde_postnr, kunde_by, kunde_tlf) values ("&" '"&varFornavn&"', '"&varEfternavn&"', '"&varAddresse&"', "&varPost&", '"&varBy&"', "&varTlfnr&")"
        Conn.Execute(KundeSql)
        'response.write KundeSql
        'response.End()
        response.Redirect("?page=dankort")

end if
%>
<table width="289" border="0">
  <tr>
<form action="default.asp?page=kundeinfo&go=1" method="post">
<td width="138">Fornavn:</td> <td width="134"><input type="text" size="10" name="Fornavn"/></td>
<tr>
<td width="77">Efternavn:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Efternavn"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Addresse:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Addresse"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Post:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Post"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">By:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="bynavn"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Tlfnr:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Tlfnr"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77"></td>
<td width="202"><input type="submit" value="betaling" /></td>
</tr> <tr>
</form>

</table>
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
21. november 2008 - 10:49 #1
men hvordan kommer jeg videre der fra ?
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
21. november 2008 - 11:14 #2
<%    'huske list: først tjek for bruger, så indsæt bruger, til sidst trækker vi bruger ud
if(request.QueryString("go")=1) then
        varFornavn = Request.Form("Fornavn")
        varEfternavn = Request.Form("Efternavn")
        varAddresse = Request.Form("Addresse")
        varPost = Request.Form("post")
        varBy = Request.Form("bynavn")
        varTlfnr = Request.Form("Tlfnr")
            KundeTjek = "Select * from kundearkiv where "
            KundeTjek = KundeTjek & "kunde_navn = '"&varFornavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_efternavn = '"&varEfternavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_adresse = '"&varAddresse&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_postnr = '"&varPost&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_by = '"&varBy&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_tlf = "&varTlfnr&""
        Conn.Execute(KundeTjek)
            if not KundeTjek.eof then
            Tjek = true
            else
            Tjek = false
            end if
            Set KundeTjek = nothing

        if Tjek = false
        KundeSql = "INSERT INTO kundearkiv (kunde_navn, kunde_efternavn, kunde_adresse, kunde_postnr, kunde_by, kunde_tlf) values ("&" '"&varFornavn&"', '"&varEfternavn&"', '"&varAddresse&"', "&varPost&", '"&varBy&"', "&varTlfnr&")"
        Conn.Execute(KundeSql)
        'response.write KundeSql
        'response.End()
        response.Redirect("?page=dankort")
        else
        response.write "kunde er oprettet"
        end if

%>
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
21. november 2008 - 23:30 #3
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'kunde_efternavn = '' kunde_adresse = '' kunde_postnr = kunde_by = '' kunde_tlf ' at line 1
/hrdwre/kundeinfo.asp, line 20

ned i KundeTjek = KundeTjek & " kunde_postnr = "&varPost&""  tog jeg friheden til at fjerne enkelt pinger da det er int i mysql db'en, men ellers udover det kunne jeg ikke finde nogen fejl ?

<!-- #include file="include/dbconnect.asp" -->

<%
if(request.QueryString("go")=1) then
        varFornavn = Request.Form("Fornavn")
        varEfternavn = Request.Form("Efternavn")
        varAddresse = Request.Form("Addresse")
        varPost = Request.Form("post")
        varBy = Request.Form("bynavn")
        varTlfnr = Request.Form("Tlfnr")
            KundeTjek = "Select * from kundearkiv where "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_navn = '"&varFornavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_efternavn = '"&varEfternavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_adresse = '"&varAddresse&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_postnr = "&varPost&"" 'måske skal der enkelt pinger på ?
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_by = '"&varBy&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_tlf = "&varTlfnr&""
        Conn.Execute(KundeTjek)
            if not KundeTjek.eof then
            Tjek = true
            else
            Tjek = false
            end if
            Set KundeTjek = nothing

        if Tjek = false then
        KundeSql = "INSERT INTO kundearkiv (kunde_navn, kunde_efternavn, kunde_adresse, kunde_postnr, kunde_by, kunde_tlf) values ("&" '"&varFornavn&"', '"&varEfternavn&"', '"&varAddresse&"', "&varPost&", '"&varBy&"', "&varTlfnr&")"
        Conn.Execute(KundeSql)
        'response.write KundeSql
        'response.End()
        response.Redirect("?page=dankort")
        else
        response.write "kunde er oprettet"
        end if

%>
<table width="289" border="0">
  <tr>
<form action="default.asp?page=kundeinfo&go=1" method="post">
<td width="138">Fornavn:</td>
<td width="134"><input type="text" size="10" name="Fornavn"/></td>
<tr>
<td width="77">Efternavn:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Efternavn"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Addresse:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Addresse"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Post:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Post"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">By:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="bynavn"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77">Tlfnr:</td>
<td width="202"> <input type="text" size="10" name="Tlfnr"/></td>
</tr> <tr>
<td width="77"></td>
<td width="202"><input type="submit" value="betaling" /></td>
</tr> <tr>
</form>

</table>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
22. november 2008 - 08:30 #4
nu er det lidt svært at vide hvor linie 20 er - men
prøv at skift linierne her -

set rs = Conn.Execute(KundeTjek)
            if not rs.eof then
            Tjek = true
            else
            Tjek = false
            end if
            Set rs= nothing

'og så har du noget her
  KundeSql = "INSERT INTO kundearkiv (kunde_navn, kunde_efternavn, kunde_adresse, kunde_postnr, kunde_by, kunde_tlf) values ('"&varFornavn&"', '"&varEfternavn&"', '"&varAddresse&"', "&varPost&", '"&varBy&"', "&varTlfnr&")"
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
22. november 2008 - 15:05 #5
får ny fejl,
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'kunde_efternavn = '' kunde_adresse = '' kunde_postnr = kunde_by = '' kunde_tlf ' at line 1
/hrdwre/kundeinfo.asp, line 20

linie 20 ja sorry det er linien med "set rs = Conn.Execute(KundeTjek)" jeg tænkte på om fejl kunne være overfor, hvor jeg laver kundetjek ?

<%
if(request.QueryString("go")=1) then
        varFornavn = Request.Form("Fornavn")
        varEfternavn = Request.Form("Efternavn")
        varAddresse = Request.Form("Addresse")
        intPost = Request.Form("post")
        varBy = Request.Form("bynavn")
        intTlfnr = Request.Form("Tlfnr")
            KundeTjek = "Select * from kundearkiv where "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_navn = '"&varFornavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_efternavn = '"&varEfternavn&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_adresse = '"&varAddresse&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_postnr = "&intPost&""
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_by = '"&varBy&"'"
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_tlf = "&intTlfnr&""
        set rs = Conn.Execute(KundeTjek) ' dette er linie 20
            if not rs.eof then
            Tjek = true
            else
            Tjek = false
            end if
            Set rs= nothing

        if Tjek = false then
          KundeSql = "INSERT INTO kundearkiv (kunde_navn, kunde_efternavn, kunde_adresse, kunde_postnr, kunde_by, kunde_tlf) values ('"&varFornavn&"', '"&varEfternavn&"', '"&varAddresse&"', "&intPost&", '"&varBy&"', "&intTlfnr&")"
        Conn.Execute(KundeSql)
        response.Redirect("?page=dankort")
        else
        response.write "kunde er oprettet"
        end if
%>
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
22. november 2008 - 15:44 #6
ups du har glemt and i kundetjek

KundeTjek = "Select * from kundearkiv where "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_navn = '"&varFornavn&"' and "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_efternavn = '"&varEfternavn&"' and "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_adresse = '"&varAddresse&"' and "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_postnr = "&intPost&" and "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_by = '"&varBy&"' and "
            KundeTjek = KundeTjek & " kunde_tlf = "&intTlfnr&""
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
24. november 2008 - 12:00 #7
hvordan er det gået ?????
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
24. november 2008 - 12:23 #8
Det fungere fint nu, :-) point hvordan gør man ?
Avatar billede kjaergaardanders Nybegynder
24. november 2008 - 12:27 #9
nå ja DU skal give svar :-)
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
24. november 2008 - 18:55 #10
super - så får du et svar herfra ;-))