Avatar billede dalum Nybegynder
28. juni 2001 - 14:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

C5 og W2000 server

Jeg har problem med at køre C5 ver. 1.60.1.

Programmet ligger på en NT4.0 server og jeg kører en kørsel på en W2000 server. Kørslen er opdatering af e-business applikation - og den skal således køre hele tiden, vha. en WHILE løkke.

Problemet er at W2000 serveren bruger 100% CPU og æder stille og roligt alt RAM, for derefter at gå helt fast. Hvis jeg starter C5 på W2000 uden at køre kørslen, så er det ikke noget problem.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, og er meget interesseret i at få løst problemet NU - så jeg giver en hel del point hvis du kan hjælpe mig!
28. juni 2001 - 14:36 #1
Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg kender en som kan, men det koster nok penge fremfor point. Hvis ikke du får det løst, og er interesseret i ovenstående hjælp, så skriv en mail flemse@post3.tele.dk
Avatar billede hesko Nybegynder
28. juni 2001 - 15:15 #2
Jeg tror at du er nødt til at tage det i bidder, for du kører det vel med både COMMIT og DELAYED, så der både kræves HD og Memory ? (While løkken giver kun systemet pauser når der skal benyttes diskplads)

Hvis C5 æder alt rammen, men hvad med performance på serveren, går den ikke ned hvis while-løkken kører konstant ?

Kan C5 ikke køre med en periodisk kørsel (som xal) i stedet ? (While løkker er ikke nogen god måde at køre programmer på) . I Windows skal man i en løkke kalde et systemkald for at få opdateret andre processor (da det ellers ser ud til at programmet \"ikke svarer\"
Avatar billede dalum Nybegynder
28. juni 2001 - 15:29 #3
Kommentar til HESKO:

Jeg anvender ikke COMMIT og DELAYED.

Jeg bruger WHILE, da det er nødvendigt at C5 automatisk lukker ned, når vi tager backup. Ellers fejler den på DAT-filen.

Jo, den går ned hvis WHILE løkken kører konstant og det er netop det der er problemet.

Hvad mener du med en periodisk kørsel? Altså at den trigger én gang pr. 5 minut? Det har jeg netop prøvet at gøre (faktisk med endnu en WHILE løkke).
Avatar billede hesko Nybegynder
28. juni 2001 - 16:03 #4
Hvorfor laver du ikke en XAL-kørsel som checker det du ønsker. Denne kørsel sætter du til at køre hvert femte minut, under Generelt\\Tilpasning\\
Brugerkonfiguration\\Generelt.
Avatar billede fby Nybegynder
28. juni 2001 - 19:00 #5
Du skriver ikke hvilken kerne du anvender!!

Jeg tror blot det du starter c5 under win-nt/2000 og står i menuen, så tager den 100% cpu. Hvis ikke så læg en funktion ind i din while loop - fx. SET SPEEP(10000).

Ellers prøv at benytte en 32 bit kerne: C5w32.exe (selvom det er windows versionen).
Eller den lidt tungere vej: kerne opdatering til 1.80 (kerne C5w32.exe eller c5w32c.exe med option -Q160)

Har du opdateringsabonnement så vælg 2.0 kernen med option -Q160 på genvejen.

Håber det hjælper.
Avatar billede hesko Nybegynder
29. juni 2001 - 09:53 #6
Har du en stump kode man kan se?
Avatar billede dalum Nybegynder
29. juni 2001 - 10:20 #7
Til Hesko:
Ja, jeg vil gerne sende XAL kørslen til dig.
Blot send din email adresse til md@hd-design.dk.
Avatar billede dalum Nybegynder
29. juni 2001 - 10:22 #8
Til fby:

Jeg vil prøve dine forslag senere idag, men kan starte med at fortælle at en opdatering ikke er en mulighed.

Vi har naturligvis opdateringsabonnement til C5, men har efterhånden så mange tilrettelser (vores leverandør kalder den Axapta PRO), at arbejdet vil blive alt for stort.
Avatar billede fby Nybegynder
29. juni 2001 - 15:46 #9
Bemærk jeg skriver \"kerne opgradering\" - det må IKKE forveksles med applikation opgradering (jeres tilretninger), som ofte er en stor opgave.

Ved en kerne opgradering bibeholder I jeres eksisternede system/tilretninger, men kernen (afvikleren) benytter jeres 1.60 programmer. Hvis I vælger 2.0 kernen får i ikke automatisk det man kalder Axapta look-a-like i windows udgaven.

Det tager normalt mellem 1-8 timer for en kerne opgradering uanset hvor mange tilretninger man har.

Hvis i får lokal-pc\'er med win-nt/2000 så er det et \"must\" at benytte windows eller console udgaven, idet win-nt/2000 er dårlig til håndtering af gamle dos programmer, som f.eks. C5.exe, C5e.exe, C5e32.exe.

Det kan du så fortælle din leverandør....
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
02. juli 2001 - 20:16 #10
\"hesko\"\'s svar er det eneste rigtige - C5\'s kerne har en funktion hvor man vælger at starte xal-kørsler i bestemte tidsintevaller. Herunder kan du se hvordan man kan få en C5 program til at lukke ned i et bestemt tidsrum. Grunden til at jeg vælger et tidsrum er at der kan jo være en der logger på i perioden.

#MacroLoad(USER_GROUP_RIGHTS)

IF TimeNow() < 10800 THEN // 00:00 - 03:00
  #Shutdown
ENDIF

TimeNow returnerer det aktuelle tidpunkt i sekunder. Kørslen kan skydes af f.eks. hvert 5. minut.

På samme måde kan du også starte andre kørsler!

>Tommy
Avatar billede dalum Nybegynder
03. juli 2001 - 14:51 #11
Kommentar til fby:
Tak for det - jeg har bestilt en kerneopgradering, da vi ligeledes skal have installeret Lønservice fra DataLøn (kræver v1.8)

Kommentar til alle:
Problemet er løst med Hesko\'s hjælp. Der er derfor ingen grund til at prøve at få de 800, da de tilfalder Hesko når det hele er testet.

Tak for hjælpen til alle!