Avatar billede plejlen Nybegynder
19. november 2008 - 12:27 Der er 5 kommentarer

Ændre celleindhold fra en anden celle: LET PUT o.s.v.

Kan man styre et celleindhold i en celle fra en anden celle, f.eks. hvis A1 opfylder en betingelse, så skal det være indlejret i A1 at så skal indholdet i B2 være "OK", eller f.eks. åbne et andet regneark, eller Scrolle 100 linjer ned, eller automatisk starte en bestemt macro?
Avanceret celleprogrammering - hvor finder man god læsning om dette?
Avatar billede excelent Ekspert
19. november 2008 - 17:45 #1
Man kan kun bestemme celleindhold i fx B1 fra A1 hvis der er en formel i B1 som er afhængig af indholdet i A1.
Men med makro kan man udføre de eks. du nævner

Mht. sidste spørgsmål, er experten da et oplagt sted
Avatar billede jkrons Professor
19. november 2008 - 22:53 #2
Hvad mener du med "avanceret celleprogrammering"? Celler kan som sådan ikke programmeres, men du kan anbringe formleri dem. Som Excelent virker formler kun på den celle, hvor formlerne står.

Ved at anvende hændelser, fx Worksheet_Change hændelsen, kan du opnå noget, der ligner det, du ønsker.
Avatar billede plejlen Nybegynder
20. november 2008 - 14:13 #3
Exelent - har du en henvisning til litteratur?

jkrons:  Det er nyt land Worksheet_Change - vil du sige lidt mere om dette?
Med "Avanceret ..." mente jeg blot lidt ud over de 6 regnearter og 3-dobbelte if-sætninger.
Tak til Jer begge.
Avatar billede jkrons Professor
20. november 2008 - 18:45 #4
Worksheet_Change er en hændelse, der indtræffer, når en celle i et ark ændres. Denne hændelse kan så udløse en programstump,der løser et problem i den forbindelse.

Et simpelt eksempel er:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$A$1" Then
        MsgBox "Du har ændret i celle A1"
    End If
End Sub

For at afprøve koden: Højreklik i Arkfanen for et ark og vælg Vis programkode. Kopier ovenstående til modulet. Nu vil der bleve vist en meddelelsesboks, nåer du skriver i A1.

Omkring litteratur er der masser om Excel, men jeg jeg kender ingen, der går virkeligt i dybden med funktionerne. Denne kan dog nok være god at gå i gang med:

Formler og funktioner i Excel. Se mere her:
http://www.saxo.com/dk/item/sardar-singh-khalsa-formler-og-funktioner-i-excel-haeftet.aspx Ellers er de fleste bøger mere målrettet mod forskellige typer af funktioner, fx finansielle, statistiske osv.

På min hjemmeside har jeg en række eksempler på brugen af forskellige funktioner. Her er du velkommen til at lade dig inspirere.

www.kronsell.net- klik på Microsoft Office og Vælg Excel.
Avatar billede jkrons Professor
20. november 2008 - 18:46 #5
Hov "bindestregen skulle ikke have været med i det sidste link:

www.kronsell.net er den rigtige.