Avatar billede cavalier Nybegynder
18. november 2008 - 21:53 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

2 kriterier i en db.

Hej

Jeg har en access database hvor jeg udtrækker indhold, mit problem består i at jeg har et bestem id der skal udtrækkes DESC og alt andet ASC, hvordan gør jeg det ?

her er koden:

(connect.execute("select * from "& tabelnavn &" where refId = " & aktId & " order by id "))
Avatar billede kalp Novice
18. november 2008 - 21:59 #1
(connect.execute("select * from "& tabelnavn &" where refId = " & aktId & " order by id desc, refid asc"))

f.eks.. men ved ikke hvilke kolonner du skal bruge
Avatar billede cavalier Nybegynder
18. november 2008 - 22:09 #2
jeg skal kun order by id desc på id 25.. aller andre asc
Avatar billede kalp Novice
18. november 2008 - 22:13 #3
Hvor skal jeg vide fra hvad dine andre kolonner hedder når du skriver din SQL med * ?
:)

der hvor jeg har skrevet "refid asc" skriver du dine kolonner seperateret med ,.

f.eks

order by id desc, kolonne1, kolonne2, kolonne3 asc
Avatar billede cavalier Nybegynder
18. november 2008 - 22:17 #4
jeg forstår ikke hvad du skriver...

Id er altid unikt..... Altså hvis det er id 25 så desc, alle andre id´er asc !!!!
Avatar billede kalp Novice
18. november 2008 - 22:20 #5
Ja det er fordi sådan som man forstår dit spørgsmål ikke svare til det du vil have.

Derfor forstår du ikke hvad jeg skriver for det er ikke et svar på dit spørgsmål.

Lav 2 kald.. et hvor du henter det ene id ud og et efterfølgende til at hente de andre.

med lidt logik i din ASP.NET side kan du få det til at ligne et enkelt kald.
Avatar billede kalp Novice
18. november 2008 - 22:25 #6
eller vent.. du kan vel gøre..

select max(id) as bl, kolonne1, kolonne2 from din tabel order by id asc

hvis ikke det er max du søger så ændre det til min.
Avatar billede cavalier Nybegynder
18. november 2008 - 22:32 #7
what ?????
Avatar billede kalp Novice
18. november 2008 - 22:47 #8
Glem dit eget spørgsmål engang.

Hvad skal du bruge det til??
Hvad skal du lave med udtrækket??
Avatar billede cavalier Nybegynder
18. november 2008 - 22:49 #9
Jeg har en bestemt tekst der skal sorteres desc. pga af hvornår det er sket, ikke noget med dato eller sådan noget. skal bare sorteres omvendt af alt andet...
Avatar billede ares Nybegynder
19. november 2008 - 08:50 #10
Man kan vist lave noget i denne stil

ORDER BY column1 [ASC | DESC] [, column2 [ASC | DESC]]

Så der skulle ikke være de store problemer hvis du overholder denne syntax.

Hvilken type database bruger du ?

Ares
Avatar billede cavalier Nybegynder
19. november 2008 - 17:44 #11
jamen jeg kan jo ikke order by column, da id er i samme kolonne !!!

Jeg bruger access
Avatar billede ares Nybegynder
19. november 2008 - 19:09 #12
Du skal nok tænke din datastruktur igennem igen...

Alternativ lave to udtræk som kalp foreslår.

mvh

Ares
Avatar billede cavalier Nybegynder
19. november 2008 - 21:31 #13
jeg tænker bare at det må være muligt at lave kriteriet i samme udtrækning...
Avatar billede cavalier Nybegynder
24. november 2008 - 21:06 #14
Jeg har nu prøvet at lave to udtræknunger, men mit første databasekald bliver ikke fanget, kan nogen gennemskue fejlen ?

Set QueryMenu = (connect.execute("select * from menu where id = " & aktId & ""))

If QueryMenu("id") = 25 then

set queryIndhold1 = (connect.execute("select * from "& tabelnavn &" where refId = " & aktId & " order by id desc"))

Else

set queryIndhold1 = (connect.execute("select * from "& tabelnavn &" where refId = " & aktId & " order by id asc"))
do until queryIndhold1.EOF
Avatar billede cavalier Nybegynder
24. november 2008 - 21:09 #15
Jeg kan sagtens lave en response.write "bummelum" på id 25... men db kaldet blliver ikke fanget.. andet db kald kører upåklageligt
Avatar billede cavalier Nybegynder
26. november 2008 - 16:27 #16
lukker sp... ingen svar !!!