Avatar billede kdf_dk Novice
18. november 2008 - 12:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Parabel i excel

Jeg har behov for at kunne finde frem til forskriften for en parabel ud fra kendskabet til fem punkter. Parablen er altid centreret omkring y-aksen. Jeg kender toppunktet som altid har negativ y-koordinat. Jeg kender parablens skæringer med x-aksen. Jeg kender parablens maksimale udbreddelse på x-aksen og koordinaterne i disse punkter.

Ved at taste de 5 koordinatset ind i excel, vil jeg meget gerne have forskriften genereret automatisk.

Kan dette overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 12:18 #1
Ja det kan, for jeg gjorde i en gang i midt 80erne. Det var et lille basic program, som kunne håndtere både 2. 3. 4. og 5. grads ligninger. Jeg har søgt efter dette program de sidste par år, men har ikke kunne finde det. Oprindeligt fandt jeg det i en biblioteksbog, og den vej har jeg også søgt.
Ovenstående hjælper ikke dig, men kunne måske inspirere andre, for jeg er også meget interesseret i foreskrift generering, så jeg er med på en lytter :-)
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
18. november 2008 - 13:23 #2
Hej kdf
Hele 5 koordinatsæt er reelt for mange til at bestemme en parabel; du må faktisk kun angive 2 koordinatsæt, når du allerede har bestemt at den er symetrisk omkring y-aksen.
Alene dét at du kender toppunktet, samt skæringspunktet med x-aksen har faktisk bestemt variablerne i parablen. Gør det noget? Er de 5 nye koordinater cirka-værdier?
Dit udtryk "parablens maksimale udbreddelse på x-aksen" forvirrer mig, for en parabel løber fra -uendelig til +uendelig på x-aksen.

Prøv at skrive et eksempel på de koordinater som du kender? Dels de faste og de 5 sæt du ændrer på. Så finder jeg en formel :-)

/Lars
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 13:47 #3
Jeg tror jeg har fundet løsningen.

Du skriver x i A1 og y i B1. Dine 5 koordinatsæt skriver du ind i række 2, 3, 4, 5 og 6.
Nu markerer du dine koordinatsæt, og trykker på Guiden diagram. Diagramtype vælger du som xy-punkt, og undertype vælger du den med prikkerne og trykker på udfør.

Nu højreklikker du på et af punkterne, og vælger tilføj trendlinie. Under type vælger du polynomisk, og rækkefølge lader du være på 2 ved 2. gradsligning. Under Indstillinger markerer du Vis ligninen i diagram.
Tryk på OK, og vupti så har du foreskriften.
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
18. november 2008 - 13:56 #4
joo, men det er ikke automatisk at brug trendlinie.
hvis vi siger at yT er toppunktet på yaksen, og xs er skæringen på x-aksen, gælder:
(i formlem y = ax^2 + bx + c):

a = -yT/xs^2
b = 0
c = yT

fx yT = -10; xs = 2
dvs:
a = 10/4 = 2,5
b = 0
c = -10
altså formlem bliver
y = 2,5*x^2 - 10

Alle de andre punkter du kender er i princippet overflødige, men hvis de ikke passer på kurven, er er det en helt anden sag.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 14:16 #5
Som jeg forstod spørgeren, så vil han ikke til at regne, men blot indtaste 5 koordinatsæt, og på baggrund af denne indtastning, vil han have forskriften.

Jeg gider heller ikke at regne, og jeg har nogle kurvesæt, som er fremkommet på baggrund af rigtig mange test under forskellige forhold. Disse kurvesæt er på trykt papir, og dem skal jeg have digitaliseret, således jeg ved indgang med x kan finde den tilhørende værdi y på de forskellige kurver i sættet, da denne værdi skal anvendes i de videre beregninger.

Allerede nu kan jeg se, at jeg bliver nødt til at opdele x i flere sektioner, og finde forskriften i hver sektion, for at y ikke skal overskride maksimum for standartafvigelsen.
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
18. november 2008 - 14:34 #6
Hej Dragonknight
hmm, det kan være jeg har misforstået ham så. Mine formler skal skrives i regnearket 1 gang, og så spytter den selv formlen ud for parablen, så snart han angiver toppunktet, og skæringen med x-aksen.
Vi må se om det er ok med ham.

Ved måledata som dine, kæver det et kurvefit som ”tendens-kurven” for at klare det, men sårn forstod jeg ikke hans spørgsmål.
/lars
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 14:53 #7
Deri har du selvfølgelig ret :-)
Avatar billede kdf_dk Novice
18. november 2008 - 16:18 #8
Hej Dragonknight og Lars,

Tak for jeres indsats:-) Det er nogle fine løsninger I har fundet. Dragonknight har opfattet det korrekt at min "parabel" skal gennemløbe alle fem koordinatsæt. Dermed er det jo som Lars antyder, snarre en slags kurvefitning der er nødvendig (4. grads polynomie). Smart ide med tendenskurven. Kan det passe at man ikke kan klare opgaven uden om diagram-løsningen? Der vil stadig være en del arbejde i at skrive forskriften ind i excel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2008 - 22:35 #9
Hvis det er en ren parabel, så er det vel en 2. grads ligning, og så giver Lars' indlæg jo løsningen med forskriften direkte i celler.
Avatar billede kdf_dk Novice
19. november 2008 - 18:52 #10
-
Avatar billede kdf_dk Novice
19. november 2008 - 18:54 #11
jeg kan vel ikke giv dig point lars, når du kun har indlagt kommentar og ikke svar?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. november 2008 - 23:42 #12
Du anmoder blot lars om at lægge svar, så kommer han nok forbi og gør det :-)
Avatar billede lars_o_rasmussen Nybegynder
20. november 2008 - 08:24 #13
Hov, her er jeg :-)
Avatar billede kdf_dk Novice
20. november 2008 - 09:19 #14
Tak for hjælpen begge to:-)