Avatar billede canielsen1967 Nybegynder
18. november 2008 - 08:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opslag i Access 2003

Hej.

Jeg sidder som totalt access newbie, og eksperimentere med Access 2003.For at lære at bruge opslag osv. har jeg stillet mig selv en lille opgave, men er stødt ind i et problem.

Jeg har oprettet og udfyldt en tabel (kaldet VareInfo)- med følgende felter:

Vare nr
Vare tekst
Gruppe
Pris

Jeg har en anden tabel(kaldet VareReg),med følgende felter:

Vare nr
Vare tekst
Gruppe
Pris
Antal

Jeg har lavet en formular, på denne tabel - hvor man kan slå vare nummeret op fra VareInfo tabellen. Det fungerer udemærket. Men hvordan får jeg felterne "Vare tekst", "gruppe" og "pris" udfyldt automatisk fra VareInfo tabellen - når jeg vælger "vare nr"  i min formular ?
(Data i "Antal" feltet bliver indtastet - så det skal i ikke tænke på)

Er der nogen der simpelt kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre ?
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2008 - 09:12 #1
I think you need to look at the way your tables are designed.

If [Vare nr] in table VareInfo is a primary key (unique) then you have no need for [Vare tekst] in table VareReg because. And I also assume that this is the same for Gruppe.

So you tables would look like this

VareInfo
Varenr (Primary Key)
Varetekst
Gruppe
Pris

VareReg
ID (Primary Key) (autonumber)
Varenr (Foreign key) relation to VareNr
Pris
Antal

Pris in VareReg is the price at the time the record was created, this can differ from Pris in VareInfo which may change over time.
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2008 - 09:13 #2
It may be an idea to Google (table normalization access) to help you design your dB.

EKS;
http://pubs.logicalexpressions.com/Pub0009/LPMArticle.asp?ID=88
Avatar billede canielsen1967 Nybegynder
18. november 2008 - 16:29 #3
Tak for information.
Jeg har lavet Primary key, og har også fundet ud af at databasen, skal normaliserers. Så jeg ved godt, at overnævnte ikke er helt korrekt. Så det ændrer jeg.
Men - hvis vi går tilbage til mit egentlige spørgsmål:

Hvordan får jeg automatisk udfyldt felterne "Vare tekst", "gruppe" og "pris" automatisk fra VareInfo tabellen - når jeg vælger "vare nr"  i min formular.

Jeg skal ikke brug overnævnte i praksis, men er bare ved at lære at bruge access - og har derfor sammensat den lille database.
Det som det her drejer sig om, er at jeg skal havde fundet ud af, hvordan jeg får udfyldt andre felter ved opslag, ud fra data jeg vælger i et felt.
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2008 - 18:48 #4
There are a couple of ideas you could try.

Lets say that you have a drop down containing two columns (VareNr and Varetekst).

On the combo's after update event you would use something like

Me.Varetekst = Me.MyCombo.columns(1)

where MyCombo is the name of the combo box. Column(1) i sactually the second column which contains varetekst. Column (0) is the first containing VareNr.
Avatar billede canielsen1967 Nybegynder
18. november 2008 - 19:32 #5
Tusinde tak.
Det fungere.
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2008 - 21:00 #6
selv tak