Avatar billede pkdkk Nybegynder
17. november 2008 - 14:45 Der er 2 kommentarer

Flette felter til ny kolonne

Hey..

Jeg er total noob til access,.. Men nu har jeg en access database med en bruger tabel.

Tabellen indeholde ex. firstname, lastname, mobile mv.

Jeg har oprettet en kolonne mere i denne tabel, kolonnen hedder: link

link kolonnen skal indeholde data for hver linje hvor den tager firstname, lastname og sætter ind..

EX:

Jan, Jensen, 53154854  link kolonne: http://www.domæne.dk/index.php?firstname=jan
Simon, Jensen, 55421631  link kolonne: http://www.domæne.dk/index.php?firstname=simon

Håber i ved hvad jeg mener :)
Avatar billede mugs Novice
17. november 2008 - 15:03 #1
Den nemmeste er at lave en forespørgsel og et udtryk. Et udtryk laver du ved at sætte markøren i en ny tom kolonne:

Udtryk1: [firstname]& " " &[lastname]

Så bliver det til:

Jan Jensen
Simon Jensen

Hvis du absolut vil have det over i tabellen kan du lave en opdateringsforespørgsel.
Avatar billede mugs Novice
17. november 2008 - 15:07 #2
Du får dog et problem, hvis personen har et mellem navn i et separat kolonne i tabellen. Det kan du komme usover med denne:

Udtryk1: [firstnavn] & (" "+[Mellemnavn]) & " " & [lastname]