Avatar billede mercutio Nybegynder
16. november 2008 - 00:40 Der er 10 kommentarer

Maven jetty encoding problem

Hej EKsperter.

Jeg har et mystisk problem. Når jeg builder mit webprojekt med maven og kører en mvn jetty:run så er encoding på mine html sider forkert æ ø og å bliver vist helt hen i hegnet. Men hvis jeg compiler og starter jetty fra intellij idea 8.0 så funger det bare.. Jeg vil meget gerne bruge mvn til at deploye med så hvis der er nogle der har et bud så skriv endelig. Jeg har tilføjet encoding til min pom.xml under compile..

<plugin>
                <groupId>org.apache.maven.plugins</groupId>
                <artifactId>maven-compiler-plugin</artifactId>
                <version>2.0.2</version>
                <configuration>
                    <source>1.6</source>
                    <target>1.6</target>
                    <encoding>UTF-8</encoding>
                </configuration>
            </plugin>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 09:30 #1
"helt hen i hegnet" - hvordan? Hvilket tegnsæt bruger du, og hvilket tegnsæt siger du at du bruger. Ovenstående tyder på utf-8, så bruger du utf-8 konsekvent?
Avatar billede mercutio Nybegynder
16. november 2008 - 11:10 #2
Jeg har sat min editor op til at køre utf-8 men når jeg starter projektet fra maven med mvn jetty:run så kommer Vælg til at se sådan her ud Vælg på mine html sider.
Avatar billede mercutio Nybegynder
16. november 2008 - 11:11 #3
I <head> på mine html sider har jeg <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
Så jeg forstår ikke lige hvor det er kæden hopper af. Det er somom filerne ikke er i utf-8 selvom de burde være det. Eller også ændrer maven encodingen...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 13:08 #4
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" /> angiver ikke nødvendigvis tegnsættet for siden. Det er kun hvis der ikke er en angivelse af tegnsættet i HTTP-headeren. Tilsyneladende får du sendt tegn i utf-8, men browseren viser det som iso-8859-1, måske fordi det står i HTTP-headeren.
Avatar billede mercutio Nybegynder
16. november 2008 - 19:00 #5
Hvordan retter man det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 19:05 #6
Det kommer an på hvad der er galt, og hvor. Det kan jeg ikke svare dig på. Jeg kender heller ikke til maven andet end af omtale.
Avatar billede mercutio Nybegynder
16. november 2008 - 19:14 #7
Men er det serveren der fortæller hvilken encoding der skal stå i filnavnet eller er det filen serveren læser?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 19:22 #8
Det er to forskellige ting. Serveren vil sende hvad den er indstillet til, og så skal filen være med samme tegnsæt.
Avatar billede mercutio Nybegynder
17. november 2008 - 10:20 #9
Findes der et program der kan vise hvilken encoding en fil er i?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2008 - 11:00 #10
Nej. Der skrives ikke til en fil, hvilken encoding den har. Een undtagelse er dog BOM-headeren på en UTF-8 fil - men den behøver ikke være der. Men man kan "snyde" og gå ind og se om et "æ", "ø" eller "å" fylder een eller 2 bytes.