Avatar billede strikerdk Novice
14. november 2008 - 16:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Validering imod database

Jeg har en webapplikation, hvor et login skal validere op imod en access database. Jeg har forsøgt mig lidt frem, og har fundet frem til nedenstående - men jeg får desværre denne fejl:

*****************************************************************
Specified cast is not valid.

Line 64:                  while (readData.Read())
Line 65:                  {
Line 66:                      tempUid = readData.GetString(0);
Line 67:                      tempPwd = readData.GetString(1);
Line 68:                  }

Den er gal med linie 66 & 67 - men jeg kan ikke gennemskue den da det er en string der returneres. (Det burde det være i hvert fald)
*****************************************************************

Kode her:

protected void btnValidateUser_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        bool IsValidUser = false;

        IsValidUser = ChechIfUserExist(Brugernavn.Text, Passkode.Text);

        if (IsValidUser)
        {
            fejl.Text = "Du er logget ind!";
            //Procced to next level
        }

        else
        {
            fejl.Text = "Du er IKKE logget ind!";
            //Abort or re-enter username and password
        }

    protected static bool ChechIfUserExist(string ReadBrugernavn, string ReadPasskode)
    {
        string DBConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|eksempel.mdb;User Id=;Password=";

        string strSQL = "SELECT count(*) FROM BrugerTabel WHERE Brugernavn = @strBrugernavn AND Passkode = @strPasskode";

        string tempUid = null, tempPwd = null;

        using (OleDbConnection conn = new OleDbConnection(DBConnection))
        {
            using (OleDbCommand oledbcmd = new OleDbCommand(strSQL, conn))
            {
                conn.Open();

                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@Uid", ReadBrugernavn));
                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@Pwd", ReadPasskode));
                OleDbDataReader readData = oledbcmd.ExecuteReader();

                while (readData.Read())
                {
                    tempUid = readData.GetString(0);
                    tempPwd = readData.GetString(1);
                }
                readData.Close();
                conn.Close();
            }
        if (!string.IsNullOrEmpty(tempUid) && (!string.IsNullOrEmpty(tempPwd)))
        {
            return true; //Valid User
        }
        else
        {
            return false;//Invalid User
        }
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. november 2008 - 18:05 #1
Hvis du er i tvivl om hvilken datatype der bliver returneret, så prøv at skriv

object o = readData.GetValue(0);

Sæt et breakpoint på linjen, og lad debuggeren fortælle dig hvilken datatype der ligger i variablen o.
Avatar billede strikerdk Novice
14. november 2008 - 19:30 #2
Beskeden jeg får er:

Name: 0
Value: Null
Type: Object

Jeg kan desværre ikke rigtigt gennemskue hvad jeg bør stille op her :-(
Avatar billede strikerdk Novice
14. november 2008 - 19:32 #3
Og valuen bør jo ikke være Null hvis der er indtastet en tekst i Brugernavn og Pasword - bør den ikke indeholde en string?
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. november 2008 - 20:26 #4
AAhh, nu kan jeg se hvad du gør forkert!!

Din sql sætning returnere bare 1 række med 1 kolonne som er en integer. Du skriver jo select count(*) .... i din sql! Du tæller antallet af rows i databasen, hvor brugernavn og password er lig med de givne brugernavn og password.

Prøv noget lignende dette (ikke testet)

protected static bool ChechIfUserExist(string ReadBrugernavn, string ReadPasskode)
    {
        string DBConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|eksempel.mdb;User Id=;Password=";

        string strSQL = "SELECT count(*) FROM BrugerTabel WHERE Brugernavn = @strBrugernavn AND Passkode = @strPasskode";

        int count = 0;

        using (OleDbConnection conn = new OleDbConnection(DBConnection))
        {
            using (OleDbCommand oledbcmd = new OleDbCommand(strSQL, conn))
            {
                conn.Open();

                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@Uid", ReadBrugernavn));
                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@Pwd", ReadPasskode));

                count = (int)oledbcms.ExecuteScalar();

                conn.Close();
            }
        if (count == 1)
        {
            return true; //Valid User
        }
        else
        {
            return false;//Invalid User
        }
Avatar billede strikerdk Novice
15. november 2008 - 10:14 #5
Ahh - og en anden ting er, at jeg ikke får hentet parameterne ned fra strSQL. En lille rettelse.... :-)

Men ja nu virker det bare fornemt. Jeg rodede lidt med den boolean i aftes. Når man nu får et resultat - true or false, kan du så give et hint til hvordan jeg sender brugeren videre? Jeg kan jo ikke smide noget direkte ind i :

if (count == 1)
        {
            return true; //Valid User
        }
        else
        {
            return false;//Invalid User
        }

Jeg smider lige koden med rettelserne her. :-)

Smider du et svar aaberg cc? Og tusind tak for hjælpen.
protected void btnValidateUser_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        bool IsValidUser = false;
        IsValidUser = ChechIfUserExist(Brugernavn.Text, Passkode.Text);

        if (IsValidUser)
        {
            fejl.Text = "Du er logget ind!";
            //Procced to next level
        }

        else
        {
            fejl.Text = "Du er IKKE logget ind!";
            //Abort or re-enter username and password
        }

    protected static bool ChechIfUserExist(string ReadBrugernavn, string ReadPasskode)
    {
        string DBConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=|DataDirectory|KoordinatorDB.mdb;User Id=;Password=";

        string strSQL = "SELECT count(*) FROM BrugerTabel WHERE Brugernavn = @strBrugernavn AND Passkode = @strPasskode";

        //string tempUid = null, tempPwd = null;
        int count = 0;

        using (OleDbConnection conn = new OleDbConnection(DBConnection))
        {
            using (OleDbCommand oledbcmd = new OleDbCommand(strSQL, conn))
            {
                conn.Open();

                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@strBrugernavn", ReadBrugernavn));
                oledbcmd.Parameters.Add(new OleDbParameter("@strPasskode", ReadPasskode));
                //OleDbDataReader readData = oledbcmd.ExecuteReader();
                count = (int)oledbcmd.ExecuteScalar();

                //while (readData.Read())
                //{
                //    //object o = readData.GetValue(0);
                //    tempUid = readData.GetString(0);
                //    tempPwd = readData.GetString(1);
                //}
                //readData.Close();
                conn.Close();
            }

        if (count == 1)
        {
            return true; //Valid User

        }

        else
        {
            return false;//Invalid User
        }
Avatar billede strikerdk Novice
15. november 2008 - 11:23 #6
Ahh ja selvf. Det skal jo være en del af btnValidateUser_Click

Smider du et svar aaberg? :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. november 2008 - 16:39 #7
Det var godt du fandt ud af det. her kommer svaret.

Lige en lille tilføjelse, som egentlig ikke har nogen praktisk betydning. Men, følgende:

if (count == 1)
{
    return true; //Valid User
}
else
{
    return false;//Invalid User
}

kan skiftes ud med dette:

return count == 1;

Hvilket ser lidt mere elegant ud, men giver helt samme resultat.

:-)