Avatar billede yev Nybegynder
12. november 2008 - 11:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kørsel af Excel via remote shell

Hej Eksperter

Var lidt i tvivl om hvor jeg skulle poste dette spørgsmål.

Det drejer sig om, at jeg via Remote Shell ønsker at starte Excel op på en anden computer. Excel filen indeholder nogel visual basic kode, som automatisk starter op, når Excel-filen åbnes.

Når jeg logger på via Remote Shell og starter filen op med Excel, kan jeg se, at Excel er startet op på den anden maskine (via Task Manager) - men det grafiske brugerflade popper ikke op - og koden, der skulle eksekveres ved opstart køres heller ikke.

Jeg er klar over, at RSH er kommandolinie-baseret, men er der nogen måde hvor på, at jeg kan få skærmbilledet vist på den computer, der starter Excel op? Jeg tror nemlig, at det at skærmbilledet ikke vises betyder at visual basic koden ikke ekvekveres ved opstart (skal i denne sammenhæng lige nævne, at Excel sikkerheds-niveau er sat til lavt, så makroer/visual basic kode skal ikke accepteres).

Såfremt at RSH ikke kan benyttes i ovenstående sammenhæng - er der så andre muligheder?

På forhånd tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2008 - 13:57 #1
Du kan mig bekendt ikke bruge RSH, men er nødt til at bruge Remote desktop eller SSH, hvilket til gengæld er let
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2008 - 16:50 #2
Hvis du vil have noget der er både let og skkert, så kig på Hamachi LogmeIn

https://secure.logmein.com/products/hamachi/list.asp
Avatar billede yev Nybegynder
13. november 2008 - 14:05 #3
Det er vigtigt for mig, at jeg kan gøre det automatisk - dvs. at jeg eksempelvis via Visual Basic kan kalde en prompt (eller lignende) på en anden pc, som så automatisk starter op.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2008 - 15:03 #4
Når du sidder med en remote desktop eller SSH kan du det samme som når du sidder fysisk på maskinen. Prøv at teste det f.eks. med Hamachi,noget SSH og Putty.exe eller en remote desktop, det er ikke særlig svært at sætte op tl test, det kræver lidt at sikre ordentligt men er heller ikke uoverkommeligt
Avatar billede yev Nybegynder
14. november 2008 - 11:30 #5
Jeg kender udmærket til remote desktop, som jeg bruger jævnligt. Jeg har dog aldrig oprettet en forbindelse direkte via en prompt.

Kan du give et eksempel på, hvorledes jeg via en prompt kan benytte remote desktop via en prompt til at eksekvere en fil på maskinen, der logges på?

Tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. november 2008 - 18:31 #6
Det kommer lidt an på hvordan tingene ersat op, men f.eks. gennem en IPSec VPN tunnel kan du sagtens sikkert køre remote desktop. Det mener jeg også at du kan med SSH, men så skal du have en SSH server kørende også. Support for IPSec er indbygget i windows.

Du bør dog lige prøve hamachi der let og sikkert sætter en fjern administrations tunnel op.
Avatar billede yev Nybegynder
14. november 2008 - 22:42 #7
Tingene er sat op således:

Med rsh kalder jeg en batch-fil, der ligger på maskinen jeg kobler op til, således
>rsh -CompNavn C:\BatchFil.bat

Batch-filen (BatchFil.bat) indeholder flg:
start excel c:\excelFil.xls

Spørgsmålet er om jeg kan gøre noget tilsvarende (blot med succes) med ssh eller de andre muligheder. Jeg er lidt vag ift. hamachi, da det er et stykke betalingssoftware. Da jeg skal benytte mange maskiner, kan det blive en større (årlig) omkostning.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2008 - 00:13 #8
Jeg er ret sikker på at du kan gøre det med ssh, da du får den grafiske flade med og ssh er gratis (findes i gratis versioner som openssh). Jeg t4roede faktisk at hamachi var gratis, det var det for nogen tid siden, men jeg ser nu at deres licenser er ret dyre desværre.

Som alternativ kan du anvende VNC der også er gratis. Denne bør dog sikres med kryptering
Avatar billede yev Nybegynder
15. november 2008 - 11:49 #9
Jeg vil gøre et forsøg med SSH - jeg vender tilbage snarest, når jeg ved om det kan lade sig gøre at komme igennem på den måde.
Avatar billede yev Nybegynder
09. juni 2011 - 12:42 #10
Spm lukkes
Avatar billede yev Nybegynder
09. juni 2011 - 12:42 #11
spm lukkes