Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 10:56 Der er 16 kommentarer

Rewrite htaccess

Hej.

Hvordan får jeg erstattet æ ø å i mine URLs?

Jeg benytter titlen i mine urls, så sød kat bliver desværre til "http://domæne.dk/billede-sød-kat.php".

Min .htaccess:

AddType application/x-httpd-php .xml
Options +ExecCGI +FollowSymLinks

RewriteEngine on

RewriteRule ^billede-([0-9A-Za-z_]+)  billede.php?pic_id=$1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2008 - 11:41 #1
Du kunne fx sige, der ingen restriktioner er

  RewriteRule ^billede-(.+)  billede.php?pic_id=$1
Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 12:01 #2
Det ændrede slet ikke på URL - den er stadig det samme!
Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 12:03 #3
jeg kunne godt tænke mig at:
http://domæne.dk/billede-sød-kat
bliver til
http://domæne.dk/billede-sod-kat (eller måske bedre ..."soed-kat")
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2008 - 12:44 #4
Vil du løse problemet med at der står "ø", så er det vel der hvor du skriver linket ud?
Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 13:03 #5
Faktisk virker linket stadig, hvis jeg erstatter ø med oe af en eller anden årsag.

Jeg er blot bange for at det ikke vil virke hvis man eksempelvis kommer fra google, da linket så indeholder ø og ikke oe.

Kan jeg ændre det i .htaccess så links med ø bliver oversat til o i URL når der klikkes på det?
Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 13:06 #6
Google oversætter åbenbart mine urls med "sød" til "s%C3%B8d" - nu er jeg lettere forvirret - har jeg så umiddelbart ikke nogen problemer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2008 - 13:14 #7
%C3%B8 er "ø" i UTF-8 skrevet som escaped Hex.

Hvilket problem er det du vil løse?
Avatar billede snoezel Nybegynder
12. november 2008 - 13:26 #8
Så det er altså google selv der har fundet et ø og selv valgt at oversætte det til hex?

Jeg vil have at når der klikkes på et link med æ,ø eller å skal URL erstattes med ae, oe og aa - kan det klares i .htaccess?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2008 - 13:31 #9
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2008 - 20:17 #10
<ole>

Jamen, hvad er der i vejen med 'http://domæne.dk/billede-s%C3%B8d-kat'? Det er jo bare en overholdelse af HTTP-protokollen.

Hvis du har en mappe eller fil, der hedder 'billede-sød-kat', har du jo selv sat vand over til 'øretæver'. Jeg ville da være dybt taknemmelig, hvis Google eller andre rettede mine fejl  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede snoezel Nybegynder
13. november 2008 - 00:00 #11
ole-> problemet er, at det er titlen der benyttes som (seo) url, altså i stedet for visbillede.php?id=1256
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. november 2008 - 00:17 #12
"problemet" - jeg kan stadig ikke se hvor problemet er.
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2008 - 00:44 #13
Problemet er, at spørgeren vil 'ophæve tyngdeloven'  ;o)

snoezel >> Det er ikke en SEO-forbedring ... tværtimod! Google opfører sig præcist efter reglerne. Prøv at lægge dette link i et HTML-dokument:
    <a href="?hygge=ål_øl_og røreæg">TEST</a>

- og kast det i en browser, som tager disse standarder seriøst (f.eks. FF eller Opera) og klik på linket. Alt efter encoding får du denne query-streng:
    hygge=%C3%A5l_%C3%B8l_og%20r%C3%B8re%C3%A6g    (utf-8)

    hygge=%E5l_%F8l_og%20r%F8re%E6g    (iso-8859-1)

Specialtegn _skal_ encodes/escapes, når de sendes via en URL. Problemet er ikke Google, men din SEO-idé. Back to the drawingboard  =)
Avatar billede snoezel Nybegynder
13. november 2008 - 01:05 #14
Det eneste jeg vil er som sagt at æ skal blive ae osv - ved i hvordan det skal gøres i forhold til hvad jeg har postet tidligere?

Kan det klares i htaccess, eller skal det gøres med en replace i selve php siden.
Avatar billede snoezel Nybegynder
13. november 2008 - 01:11 #15
$link_name = $pic_select['name'];
$link_name = str_replace(" ","-",$link_name);

if(($mod_rewrite==1))
    {
      $link_name = $web_path."billed-".$pic_id."-".$link_name."";
      else
    {
      $link_name = $web_path."visbilled.php?id=$pic_id";
    }

Dette giver som sagt omtalte url med æøå.
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2008 - 09:42 #16
Jeg forstår stadig ikke dit problem. I det hele taget er det vist kun dig selv, der ser det som et problem. Du sørger bare for, du ikke laver link konstruktioner, der resulterer i brugen af æ, ø eller å, hvis du vil undgå de tegn  =)