Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. november 2008 - 21:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opdatere database via web

Jeg har en database(access) jeg godt kunne tænke mig at kunne opdatere via en hjemmeside.
Jeg har søgt her på eksperten, men synes ikke lige jeg kan finde et spm der starter fra begyndelsen.

Men kan lige prøve at forklare hvad jeg havde tænkt.
Min database indeholde nogle felter. Jeg kunne godt tænke mig at kunne opdatere mindst 3 af disse felter. Èt notat felt, ét tal-felt og ét ja/nej-felt.
Det ville være fint hvis man kunne rette i disse felter via en formular eller noget i den stil, med tekstboks til notat og tal, og afkrydsning til ja/nej-feltet.
Ved ikke om der lige skulle være en oversigt hvor man kunne vælge hvilken record man ville rette.

Kender i et sted hvor man kan finde en guide/how to til dette?
Eller er der en der har mod på at hjælpe mig?

De 30 point kan gå til evt. links til guide.
Hvis du har mod på at kode lidt, vil jeg selvfølge give flere point, 100?
Avatar billede keysersoze Guru
11. november 2008 - 21:23 #1
Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. november 2008 - 22:20 #2
Ja okay, den havde jeg haft kigget på. Men synes måske den er en smule simpel, i forhold til det jeg havde tænkt på.
Kunne været fint hvis jeg kunne skrive på hjemmesiden hvad jeg gerne ville opdatere, istedet for at skrive det direkte i koden.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
11. november 2008 - 22:36 #3
Der findes adskillige måder at gøre det på.

Fx
1. Hent værdier fra formular med request af input-id'erne fra formular a la
idnummer = request("id")
vaerdi1 = request("notatfelt")
vaerdi2 = request("talfelt")
vaerdi3 = request("jaNejFelt")
2. Åben et recordset i read/write mode, med alm. select med de felter du ønsker at opdatere noget ala
SELECT felt1, felt2, felt3 from tabel where id = idnummer

3. sæt værdier ind a la
recordset1.fields.item("felt1").value = vaerdi1
recordset1.fields.item("felt2").value = vaerdi2
recordset1.fields.item("felt3").value = vaerdi3

4. lav en update på recordset:
recordset1.update

Og så er det gjort

Der er også denne tutorial der giver en ide
del 1: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/100199-2.shtml
del 2: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/100199-2.2.shtml
Avatar billede keysersoze Guru
11. november 2008 - 22:43 #4
så tror jeg ikke at du har læst nok på artiklerne for det er også forklaret - http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp under Gem input fra brugerne i en database
Avatar billede fennec Nybegynder
12. november 2008 - 08:26 #5
Siden du er nybegynder inden for databaser vil jeg lige påpege sql-injections, som nok er den mest hyppige begynderfejl. Det drejer sig alt sammen om ' tegnet. Det er kun forklaret ganske kort i lektion20 helt nederst. Det bruges primært til hacker angreb på login sider, men giver i bund og grund fuld adgang til hvad som helst på databasen...

Tjek denne artikel på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection

Som du kan se i eksemplerne kan de slette en hel tabel uden problemer...

!!DET ER ET "MUST" AT KENDE TIL DETTE OG FORHINDRE DET!!

ps. Bruger du "Parameterized Statements", er man ikke ramt af disse problemer, men jeg synes personligt at det er mere bøvlet at arbejde med (det er en smagssag fra person til person)...
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 12:56 #6
lukketid?