Avatar billede hkb-x Nybegynder
11. november 2008 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

programering i mysql

Jeg er i gang med at lave en del stored procedures i min database hvilket fik mig til at tænke over hvor mange 'beregninger' man kan kaster over på databasen. Altså hvor meget kan man programere i SQL og hvad er synteksen for MySQL?

Nu tænker jeg ikke på at beregne ting der lige så godt kunne ligge på en anden server men hvis jeg f.eks. skal sammenlige noget data fra en tabel med noget fra en anden tabel og kun bruge det hvor nogle rækker er ens kan man så programere det i en procedure og hvordan gør man det?
Det ville jo være en del smartere end at sende en masse data imellem forskellige servere og systemer hele tiden.

Generelt er der nogle der kender gode tutorials og howtos til mere avanceret sql (beregnet for mysqls syntaks)?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 14:58 #1
MySQL manualen bskriver faktisk udmærket hvad du kan i MySQL stored procedures.

Det er de SQL sætninger og de funktioner som man kan bruge i normal MySQL brug
plus disse her http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/sql-syntax-compound-statements.html
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 14:59 #2
Generelt, så skal du bruge SQL til at lave det som SQL er godt til og lade
din applikation lave det som applikationer er gode til.
Avatar billede dasch87 Nybegynder
12. november 2008 - 13:00 #3
w3schools tutorials plejer at være ret gode:
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
Bemærk at dette er til SQL og ikke MySQL. Syntaksen er mere eller mindre det samme men nogle ting understøttes ikke af MySQL, eksempelvis CHECK.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
13. november 2008 - 13:15 #4
@arne_v
Det er også præcis det jeg gør. jeg skal bare køre en masse komplekse sammenligninger i databasen som enligt ikke har noget direkte logik i sig. Jeg kunne sagten hive det ned i det logiske lag, det ville gøre det hele en del lettere, men så skulle det logiske lag bare styre en masse kald til databasen uden selv at regne noget hvilket jo vil være ret ineffektivt.

@dasch87
Tak w3cschools er generelt ret godt. havde helt glemt at kigge der.

Men jeg har ikke fundet helt det jeg ville. w3cschool stopper præcis der fra hvor jeg gerne vil starte. nemligt det rigtigt avancerede sql hvor sql over tager en del af logikkens rolle og hvor man bla kan kanle forespørgsler ud fra andre forespørgsler uden at skulle tilbage i logikken. Det er den salgs viden jeg søger.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2008 - 01:28 #5
Medmindre dit performance problem er latency og ikke throughput, saa er det ikke unormalt at flere simple queries er hurtigere end et kald til en "programmerings SP".
Avatar billede hkb-x Nybegynder
21. november 2008 - 15:50 #6
Det jeg laver er at have flere simple queries i en stored procedure så det hele foregår på en server istedet for at foregå mellem flere servere.

men jeg har stille og roligt læst mig igennem mysql manualen og set på en masse forums og sites og efter hånden strikket det sammen jeg skulle bruge.

tak for hjælpen. kast et svar hvis du vil have point.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2008 - 16:04 #7
svar