Avatar billede Slettet bruger
11. november 2008 - 09:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lav Thumbnail når man uploader billeder

Vil gerne have lave et thumnail af mine billeder når jeg uploader dem til min server.
Kan det lade sig gøre uden server component, eller er der nogen der kender et gratis alternativ?
Avatar billede w13 Novice
11. november 2008 - 10:01 #1
Har din server ikke nogen ASP-komponenter til rådighed, der kan arbejde med billeder?
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2008 - 10:05 #2
Jeg har før været på Webhotel, men har nu fået en dediceret server, så har jo intet på serveren og skal jo betale hvis jeg f.eks. skal have AspJpeg component som jeg altid har brugt.. :-(
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
11. november 2008 - 22:39 #3
Skal den vise en thumbnail efter billedet er uploadet? Kan du ikke nøjes med at skalere billedet ned?
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2008 - 22:42 #4
Hmmm.. hvis billedet så er stort (bytes mæssig), så tager det jo rimelig meget server CPU hvis jeg kun skalere det?
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
11. november 2008 - 23:22 #5
Avatar billede loukas Mester
12. november 2008 - 01:25 #6
Hej, hvis har du .net på serveren(ellers er det meget nemt at få)
kan du bruge en stump asp.net kode til det.
Jeg gør det selv fordi der ikke er nogle billedkomponenter på mit webhotel.

Den skal bare have stien til det billede som skal laves til thumbnail, bredde, højde og hvor meget det skal komprimeres(1-100)

<%@ Page Language="vb" Debug="True" %>
<%@ import namespace="System" %>
<%@ import namespace="System.Drawing" %>
<%@ import namespace="System.Drawing.Imaging" %>
<%@ import namespace="System.IO" %>
<%@ import namespace="System.IO.StreamReader" %>
<script runat="server">

Sub CreateThumb()

  dim sWidth, sHeight, sCompression as Integer
        Dim sImage

        sImage = Request("Image") ' <-- Stien til billedet
        sWidth = CInt(Request("Width")) 'Bredden
        sHeight = CInt(Request("Height"))'<---Højden
        sCompression = 50 '<---Hvor meget skal det komprimeres

        Dim graphic As System.Drawing.Image = System.Drawing.Image.FromFile(sImage)
        Dim graphicFormat = graphic.RawFormat
        Dim Width, Height As Integer

        Width = sWidth
        Height = sHeight
        'if(graphic.Width < graphic.Height)
        '  Width = cint(sHeight)
        '  Height = cint(sWidth)
        'else
        '  Width = cint(sWidth)
        '  Height = cint(sHeight)
        'end if

        'if(Height = 0) then
        '  Height = graphic.Height * Width / graphic.Width
        'elseif(Width = 0) then
        '  Width = graphic.Width * Height / graphic.Height
        'end if

        Dim Image As New Bitmap(graphic, Width, Height)
        If graphicFormat.Equals(System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Gif) Then
            Response.ContentType = "image/gif"
        ElseIf graphicFormat.Equals(System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg) Then
            Response.ContentType = "image/jpeg"
        ElseIf graphicFormat.Equals(System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Png) Then
            Response.ContentType = "image/png"
        ElseIf graphicFormat.Equals(System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Bmp) Then
            Response.ContentType = "image/bmp"
        End If

        Image.Save("C:\inetpub\www\billeder\thumbnails\" & Request("name") & "", graphicFormat)

        graphic.Dispose()
        Image.Dispose()

    End Sub
</script>
<% CreateThumb() %>
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 11:36 #7
Hey Loukas.
Jeg har længe gerne ville i gang med .net, det ser ud til det skal være nu! :-)
Mange tak, jeg prøver den lige. Og har.net på min server, så det går nok.
Okay tak til dig ikuyucu for link, men prøver lige .net løsningen først.
Mvh.
Henrik
Avatar billede w13 Novice
23. august 2009 - 18:39 #8
Fået løst problemet?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 12:42 #9
svar