Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. november 2008 - 12:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Måle brugers internethastighed

Kan det lade sig gøre at måle brugerens forbindelse til internettet i antal kb/s.

Kan man lave en testside og se, med hvilken hastighed brugeren har hentet siden.

Hvordan gøres det?

??karsten_larsen
Avatar billede jokkejensen Novice
10. november 2008 - 15:23 #1
Du kunne få et fornuftigt billede ved vha med javascript at sætte en timer før et request til:

ftp://ftptest1.tele.dk/pub/1Mtest.rnd eller måske bare ftp://ftptest1.tele.dk/pub/100Ktest.rnd

Du kan ikke gøre det med serverscript, da det så vil være serveren der henter filen.

Hvis du vil måle hastigheden til din server, skal du nødvendigvis ikke hente fra TDC.

/J
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 04:46 #2
Hvis det er hastigheden til dit site, så ville jeg umiddelbart betragte en Java applet
som den bedste løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 04:47 #3
Tillader JavaScript security at hente filer fra vilkårlige servere ?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
11. november 2008 - 08:46 #4
hmm - ville egentlig gerne kunne gøre det samme som http://www.speedtest.net/ men det er lavet i flash, og når brugere så er logget ind gemme hastigheden - det hele skal køre i baggrunden.

arne_v: det kan vel også bare være et billede som hentes, ikk?

Kan godt se at det ikke skal være serverside, men havde lidt håbet at jeg kunne bruge noget i stil med dette:

    Sub Hastighed()

        Response.Write("Her måles download hastighed")

        Dim URL As New Uri("http://www.mitdomaine.dk/1024kb.txt")
        Dim wc As New WebClient()

        Dim starttime As Double = Environment.TickCount
        wc.DownloadData(URL)
        Dim endtime As Double = Environment.TickCount

        Dim secs As Double = Math.Floor(endtime - starttime) / 1000
        Dim secs2 As Double = Math.Round(secs, 0)
        Dim kbsec As Double = Math.Round(1024 / secs)

        Response.Write("Download hastighed: " & kbsec & " kb/sec")

    End Sub
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 15:08 #5
Java applet eller Flasgh er et fedt.

Jeg valgte kun Java applet, fordi det er noget som jeg ved noget om.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 15:08 #6
Du hænger på noget client side.

Om filen er et billede eller random data er ligegyldigt.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
11. november 2008 - 15:20 #7
Okay - jeg kaster mig over flash - det lægger bedre til mig.

Vil I begge lave et svar og tak for hjælpen.
:-) karsten_larsen
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2008 - 19:19 #8
.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
25. november 2008 - 10:06 #9
jokkejensen -> vil du også lave et svar?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
08. januar 2009 - 18:23 #10
lukker sp.