Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:26 Der er 42 kommentarer

IP-adresser

Der er en hel masse jeg ikke forstår vedrørende IP-adresser
1) Hvis man logger på en mysql server, hvordan kan den systemansvarlige se ens IP-adresse - og hvordan bruger man den til at spore en computer  ??
2) kan en bruger der logger sig på en server ikke skjule hvorfra han/hun logger på ??
3) Hvordan sikrer man sig så man altid kan spore en person der logger sig på ens server ?
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:27 #1
>>by the way
Er det på nogen måde ufornuftigt at give sin Ip adresse til andre ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:30 #2
2> du kan ikke skjule din ip, da det er der oplysningerne bliver sendt hen - men man kan dog \"gå igennem\" nogle andre comps så det bliver sværere at finde ud af...
3> så vidt jeg ved ligger der nogle logs, et eller andet sted ( om du så ligefrem kan spore vedkommende er en anden sag, men du kan ihvertfald se brugenavn + ip.)
1>> logs
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:31 #3
svar på btw>> din ip kan være farlig at give til andre hvis du er helt \"ubeskyttet\" = ingen firewall + åbne porte...
Avatar billede jonaskn Nybegynder
28. juni 2001 - 00:32 #4
nej, det sker ik noget ved at andre har din ip adresse!
du kan bruge en proxyserver, den funker nogenlunde sådan:
du kalde en websiteadresse, proxyserveren finder den og giver dig den. det gør at det er proxyserverens ip der bliver vist på siden....
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
28. juni 2001 - 00:32 #5
Du kan spore ip\'en ved at skrive følgende i en kommandoprompt:  tracert x.x.x.x
Avatar billede barefoot Nybegynder
28. juni 2001 - 00:32 #6
I php kan du skrive:

echo $REMOTE_ADDR;

Det er så ip-adressen for den person som kigger på siden den udskriver.
Avatar billede jonaskn Nybegynder
28. juni 2001 - 00:33 #7
jelzin> du var hurtigst :)
og desuden det du siger med at det kan være farligt passer ik helt, da en hacker der godt vil hacke personen bare finder den på en anden måde...
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 00:33 #8
jonaskn -> Kun hvis proxyen er annonym!
Avatar billede barefoot Nybegynder
28. juni 2001 - 00:33 #9
Jeg gik ud fra at du med \"Er det på nogen måde ufornuftigt at give sin Ip adresse til andre ?? \" mente hvordan man kan fortælle til andre hvad den er...
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 00:35 #10
barefoot -> Nej, $REMOTE_ADDR er ikke nøvendigvis brugerns IP, det kan lige så godt være hans proxy/firewall!
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
28. juni 2001 - 00:38 #11
Du kan i php skrive $SERVER_ADDR  så får du logisk nok serverens ip
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:38 #12
>>jelzin101
1)Jammen hvis man så den systemansvarlige  kan se IP-adressen , hvordan finder man så ud ejeren på den comp med den pågældende IP-adresse
2)Og hvor gemmes Ip-adressen ?
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:42 #13
>>wizprod
nu har jeg prøvet at skrive som du sagde ud fra en tilfældig valgt IP-adresse, hvorved jeg får en masse oplysninger som jeg ikke kan forstå noget af?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:43 #14
> det kan være temmeligt bøvlet at finde ejeren af pågældende ip- adr. hvis det er en udefra der bruger dynamisk ip. ( forskelig ip hver gang vedkommede logger på) - så skal man tale med vedkommendes isp( det kræver en retskendelse at få navnet oplyst) gå evt. ind på en whois server og tast ip. adr. ind. så skulle den gerne spytte ud hvem der \" ejer\" ip\'en.
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:43 #15
>>iss hvad mener du med det svar  hvis proxyen er anonym ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:43 #16
>hvad siger den???
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 00:44 #17
mailliw -> Som skrevet var det til jonaskn.....
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:44 #18
>>jonaskin
jeg fatter ikke helt hvad du siger - prøv lige at forklar for en burhøne
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:47 #19
jeg har et phpscript på min side der ser logger alle ip\'er samt klokkeslet og gemmer dem i en .log fil. hvis du vil have de kan jeg godt smide det herop?
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:48 #20
>>jeltsin101
et øjeblik jeg skal lige finde ud af hvordan jeg kan gemme værdier fra output i dosprompten - ved du det ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:48 #21
men først skal jeg ud og ryge mig en smøg ( sidder i serverrummet hvor der virkelig er blevet indført kreativ rygepolitik!!!)  :-)
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:49 #22
>>jeltsin101
jep jeg vil det enormt gerne se den omtalte phpscript
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:49 #23
i output ???
noget a la . fileout >> log.log ??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:49 #24
ok men vent lige ( jeg er ved at dø a nikotinmangel)
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 00:49 #25
>>iss
nå ja det kunne jo være at du fik lyst til at forklare dig fra andre nysgerrige ?
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 00:52 #26
mailliw -> Der er ikke så meget at sige... andet end at en anonym proxy/firewall fjerner den oprindelige IP, så den eneste IP du får er proxy/firewall\'s.... En ikke anonym proxy/firewall sætter den ind i http_x headeren.
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
28. juni 2001 - 00:52 #27
mailliw > mener du gemme i clipboardet??
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:57 #28
ok så er jeg tilbage...
du skal lave en tom fil som hedde ip.log og lave skrive adgang til den.
skriptet ser sådan ud:
<?php
    $ip = getenv(\"REMOTE_ADDR\");
    $logfile = \"ip.log\";
    $ips = file($logfile);
    $count = count($ips);
    $i = 0;
    $yesterday = time() - 86400;
    $in_log = \"n\";

    while ( $i < $count )
    {
        $line = explode(\" \", $ips[$i]);
        if ( $line[0] > $yesterday )
        {
            if ( $line[1] == \"$ip\\n\" )
            {
                $in_log = \"y\";
            }
        $i++;
    }

    if ( $in_log == \"n\" )
    {
        $today = time();
        $fil = fopen($logfile, \"a\");
        fwrite($fil, \"$today $ip\\n\");
        fclose($fil);
    }
?>

Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 00:57 #29
jelzin101 -> Husk at REMOTE_ADDR ikke altid er brugerns IP....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 00:59 #30
iss> ved jeg godt men aner ikke hvordan man ellers skulle gøre det.:)
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:02 #31
jelzin101 ->
$IP = $GLOBALS[\'REMOTE_ADDR\'];
$FIP = $GLOBALS[\'HTTP_X_FORWARDED_FOR\'];
if (($FIP != \"\") && ($FIP != \"unknown\")) $IP = $FIP;
$IP = explode(\",\", $IP);
$IP = $IP[0];
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 01:03 #32
iss>> ok - havde jeg ikke lige tænkt på :)
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 01:18 #33
>>jeltsin
hej igen
jeg har prøvet
C:\\>tracert 11.1.0.1
Hvad får du ud af at læse følgende output

Rute spores til 11.1.0.1 over et maksimum af 30 hop

  1    1 ms    1 ms    1 ms  124.231.1.1
  2    78 ms    24 ms    23 ms  arcnxx6.ip.tele.dk [195.249.9.232]
  3    24 ms    46 ms    24 ms  fe0-0.100M.arcnxa1.ip.tele.dk [195.249.14.239]
  4    *        *        *    Forespørgsel fik timeout.
  5    *        *        *    Forespørgsel fik timeout.
  6    *        *        *    Forespørgsel fik timeout.
  7    *        *        *    Forespørgsel fik timeout.
  8    *        *        *    Forespørgsel fik timeout.
  9    *        *
C:\\>
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:19 #34
mailliw -> tror ikke du finder 11.1.0.1 i et klasse A netværk....
Avatar billede mailliw Nybegynder
28. juni 2001 - 01:25 #35
>>iss
jo det er i et netvætk
det skal lige siges at første linie er fiktiv, da jeg ikke mente at det var smart at skrive den viste ipadresse?
Altså nedenstående linie ser ikke helt sådan ud

  1    1 ms    1 ms    1 ms  124.231.1.1

Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:27 #36
mailliw -> Jeg skrev et KLASSE A, altså på internettet, kan ikke huske hvad den netblok bruges til, hvis du vil finde det kan det findes her:
http://www.iana.org/ipaddress/ip-addresses.htm
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:29 #37
Her er den:
011/8        DoD Intel Information Systems        May 93
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 01:31 #38
hmmm ellers skal du prøve et prog. der hedder neotrace ( kan hentes på tucows) - det er temmeligt informativt ( viser endda nøjagtit hvor det valgte ip nummer befinder sig...)
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:32 #39
jelzin101 -> Bortset fra at den tit tager fejl... Min IP f.eks siger den høre til i USA.... Hverken jeg eller min ISP har noget med USA at gøre....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 01:40 #40
:) microsoft har garanteret en finger med i spillet... *gg*
Avatar billede iss Novice
28. juni 2001 - 01:44 #41
jelzin101 -> Ja de har vel spoofet min IP via noget af det software jeg ikke bruger på min FreeBSD....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 02:00 #42
jep... nå nu vil jeg hjem og sove... et par timer... godnat allesammen :::)